ילדים בשואה -מיזם תיעוד באינטרנט

ילדים בשואה -מיזם תיעוד באינטרנט
אלפי עדויות של ילדים בשואה

יום ראשון, 14 ביוני 2020

ורוניקה פורוצאי והילדים היהודים שהצילה בהונגריה

הנצחה של חסידי אומות העולם שקבעו את מושבם כאן בחיפה. לא כולם בין החיים, רק מקצתם".

 ורוניקה פורוצאי Veronika Porocai , הונגריה

ורוניקה הצילה את משפחות גרוסמן, שטראסר וילדים רבים. הבריחה מזון ובגדים למחנות. חילצה מהגטו והסתירה בביתה את קלארי שטראסר בת ה-9. ורוניקה סייעה ליצחק גרוסמן להימלט מהרכבת בה הובל לאושוויץ, הסתירה ודאגה לכל מחסורו עד סיום המלחמה.


 למעשה, הרעיון של הקמת הגן היה של עו"ד רוני גרוסמן, כיום במחלקת הדוברות של עיריית חיפה, שנים לפני שהתחיל לעבוד שם. "גידלה אותי אשה שהצילה את אבי בשואה", מספר גרוסמן, "שמה היה ורוניקה פורוצאי, והיא החלה לעבוד כמטפלת אצל משפחתו האמידה של אבי בהונגריה כשנה לפני שהוא נולד. כשהכניסו את היהודים לגטו היא החביאה את אבי יצחק במחסן לאחר שהצליחה להוריד אותו מהרכבת שהובילה את המשפחה לאושוויץ. כשהייתי בן 3 לערך, אבי העלה אותה ארצה והיא התגוררה אצלנו במשך כ-35 שנה. היא שימשה אמא לאבי וסבתא לי. היא מעולם לא דיברה על התקופה ההיא אלא רק על קלארי שטראסר – בת דודה של אבי שאותה היא לא הצליחה להציל. חשבתי שראוי להנציח את סיפורה ופניתי גם ליד ושם וגם לעירייה. ביד ושם אמרו לי שצריך לחקור את אמיתות סיפורה, ובעירייה הבטיחו לי שיפנו למערכת הרווחה. לא זו היתה הסיבה שפניתי אליהם, מבחינתי הייתי מסתפק במילה תודה. לאחר כשנה חזרו אלי מיד ושם ושאלו למה לא סיפרתי להם על עשרות הילדים שאותם היא הצילה. נשמטה לי הלסת. לא ידעתי בכלל. כשורוניקה שמעה שסיפרתי את סיפורה היא ממש כעסה עלי".

מקור וקרדיט

הסודות של גן חסידי אומות העולם - כלבו – חיפה והקריות

 


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

פיות בלב התופת

    מאת: סיגל ארביטמן אפרת הדני לא ידעה פרטים רבים על פרק השואה בחייה של אמה צופיה. אבל כאשר עשתה סדר במסמכים הרבים לאחר מותה, נדהמה לגל...