ילדים בשואה -מיזם תיעוד באינטרנט

ילדים בשואה -מיזם תיעוד באינטרנט
אלפי עדויות של ילדים בשואה

יום ראשון, 17 במרץ 2019

מריה אגנסה טריביולי: אם המנזר שהצילה ילדים יהודים


מריה אגנסה טריביולי הייתה אם המנזר במנזר פירנצה ברחוב פרג'לי בפירנצה כשפרצה המלחמה. יחד עם עוד מנהיגים קתולים אחרים, בעיקר ידידה הקרדינל אליה דלה קוסטה, החליטה האם מריה לעשות מעשה כשהחלו פעולות הגירוש של יהודים ואיטלקים אחרים. היא החליטה להשתמש במנזר כמחסה ליהודים ולמתנגדי המשטר, ולהתאחד עם בכירים קתולים אחרים כדי לתכנן ולהקים רשת של בתים בטוחים בכל רחבי איטליה
האם מריה אגנסה ידעה שלפעולותיה עלולות להיות השלכות קטלניות אם הנאצים יבינו אי פעם שהמנזר משמש להסתרת יהודים. היא מעולם לא סיפרה לנזירות האחרות על זהות האורחים, ורק כינתה אותם "פליטים חסרי בית" והסבירה כי הם זקוקים להכנסת אורחים ולעזרה. מספר משפחות יהודיות הסתתרו במנזר. במנזר היה גן ילדים אליו הלכו חלק מהילדים היהודים. שנים לאחר מכן, סזאר-דוד סזרדוטי, ילד יהודי שהתחבא במנזר עם אחיו ואמו (אביו הסתתר במקום אחר בעיר) העיד על גבורתה ונדיבותה של אם המנזר. הוא זכר שליטפה את ראשו בזמן גן הילדים, שהביטה בו בחום אך לא אמרה דבר. כשהנזירות התלוננו בפני האם מריה אגנסה שסזאר-דוד מסרב להצטלב, היא פשוט אמרה להם להניח לו לנפשו והסבירה להם שהטראומה של עזיבת הבית למנזר היא הסיבה להתנהגותו.
אביו של סזאר-דוד הצליח לבקר במנזר מספר פעמים כדי לקבל חדשות על אשתו ובניו. לפחות פעם אחת ניסו הנאצים לפרוץ למנזר בחיפוש אחר יהודים, אולם האם מריה אגנסה הצליחה לשכנעם לעזוב והסבירה כי חיפוש במנזר יחלל את קדושתו.
ב- 27 בנובמבר 1943 פרצו הכוחות הנאצים למנזר סמוך, שם גילו נשים יהודיות רבות מסתתרות עם ילדיהן. האם מריה אגנסה דאגה שמא המנזר שלה הוא הבא בתור. היא פקדה על כל הנזירות להישאר נעולות בחדרים ואז תיאמה עם עמיתיה הקתולים במטרה למצוא מקומות מסתור חדשות עבור היהודים להם העניקה מחסה.
בשנת 2009 הכיר ארגון יד ושם במריה אגנסה טריביולי כחסידת אומות העולם.



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

ההישרדות של הנער חיים וייס , בן 16 , במחנה אושוויץ

    משפחת  וייס התגוררו בעיירה שימלאו סילווניה שבמחוז טרנסילבניה ברומניה. במשך עשר שנים לא נולדו להם ילדים. הם התייעצו עם האדמ"ור מביק...