ילדים בשואה -מיזם תיעוד באינטרנט

ילדים בשואה -מיזם תיעוד באינטרנט
אלפי עדויות של ילדים בשואה

יום ראשון, 1 במרץ 2020

חייו וסופו של הנער היהודי ראלף יעקובי ז"ל




"רובכם וודאי מכירים את פרויקט אבני הנגף, בו קובעים אבן נחושת במדרכה ליד המקום האחרון בו התגוררו קורבנות שואה ונרדפי נאצים. בברלין (ומקומות אחרים), ניתן ערך מוסף לפרויקט על ידי תחקירים על הניספים שמבצעים מתנדבים מקומיים, לקראת הצבת האבן. חלקם מבצעים תחקירים נפלאים, רצים לארכיונים, מצליבים מידע, מוצאים קרובי משפחה. במקרים רבים לא מוצאים דבר - לא מידע על הקורבן, לא קרובי משפחה חיים.
על ראלף יעקבי ידעה החוקרת המתנדבת לכתוב שב-1942, כשהיה בן 16, היה עובד כפייה בברלין. בפברואר 1943טרם מלאו לו 17, נרצח באושוויץ. החוקרת הוסיפה ״אין מידע על ילדותו ונערותו של ראלף״.
זה השתנה בימים האחרונים. חוקר מברלין פנה אלי בעקבות פוסט שכתבתי על מוסד הנוער בקאפוט. הצלבנו מידע, השוונו נתונים ועכשיו אפשר להוסיף: ראלף ג׳קובי היה בכפר הנוער שבקאפוט, ליד ברלין. כנראה שהיה חבר טוב של הייני, בן דודו של אבי, כיוון שהוא מופיע בכמה מהתמונות באלבום המסודר של הייני (למרבה המזל והייקיות, יש באלבום כיתובים ושמות לצד התמונות). מצאנו את שמו של ראלף ברשימות שמיות של המוסד.

כך, דרך הייקיות של הייני, הבלוג שלי, גוגל, החוקר מברלין שפנה אלי, נגאל ראלף יעקבי מאלמוניותו - הנה תמונה שלו, כך הוא נראה, יפה תואר ובהיר שיער. הוא בילה תקופה מילדותו במוסד חינוכי יהודי בכפר פסטורלי לצד אגם (כמה שיכול להיות פסטורלי עבור ילד יהודי, במוסד יהודי, ב-1937 לא רחוק מברלין). הייני השאיר גם יומן, אולי ראלף מוזכר שם (טרם תורגם) ובכל אופן מתוארים שם החיים בקאפוט, שהם גם החיים של ראלף.
ראלף הוא רק דוגמא. המחקר על המוסד החינוכי ממשיך בשיתוף פעולה של מתנדבים מבית אינשטיין בקאפוט. לאלברט איינשטיין היה שם בית קיץ, ליד האגם, ממש ליד המוסד החינוכי הזה, מקום אהוב עליו במיוחד. אחרי שעזב את גרמניה, אישר שימוש בביתו לצרכי בית הספר, כך שיתכן שראלף והייני התקלחו בבית של אינשטיין. היום בית אינשטיין שייך לאוניברסיטה העיברית

מקור וקרדיט : הבלוג של יעל בכרך-ברזילי

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

סיפור ההישרדות הלא יאומן של הילדה בת ה11 שולמית כרמי בשואה

בצילום למעלה : בני משפחת זורגר. אוברטין, פולין, שנות השלושים מימין: דוניה, אלי, סוניה, גולדה ואסתר זורגר. סוניה שרדה. יתר המצולמים נרצחו ...