ילדים בשואה -מיזם תיעוד באינטרנט

ילדים בשואה -מיזם תיעוד באינטרנט
אלפי עדויות של ילדים בשואה

יום חמישי, 17 בדצמבר 2020

עדותו של יואל פלגי על הימים האחרונים של בתי הילדים המוגנים בבודפשט

 


"גם כוחנו המאורגן נחלש ופעולתנו הלכה והתמוטטה : פה ושם במחסני סתר נותרה עוד אספקה, אך הבאתה לבתי הילדים היתה כרוכה בסכנות רבות ולעתים היתה בלתי-אפשרית . לא אחת נשדדו ונפגעו החברים לבושי המדים ניסו להוביל אספקה. ובטרם הגיעו בשלום ליעד מצאו כי כנופיה הונגרית פשטה על הבית , רצחה את המדריכים, ואף את התינוקות  ושדדה את המזון. עפרה אגמון ויוסף שפר , לבושי מדי הנוער הפשיסטי ההונגרי אספו שלוש ילדים יהודים שבנס נותרו בחיים והעבירום לבית ילדים אחר בבודפשט רק כדי למצוא למחרת כי אף את ילדי בית זה פקד אותו גורל אכזר.

כנופיות הונגריות , חוליות של מפלגת "צלב החץ" החלו לפשוט  על הבתים " המוגנים" , שלא הגנו עוד על יושביהם היהודים, אלא הפכו להם למלכודת .

גם נערים יהודים צעירים חרפו את נפשם בפעולות  הצלה. רבים מהם שימשו כמקשרים. נער אחד מתנועת "המזרחי" הגיע למטה כל עוד נפשו בו. מסר פתק , התנודד וצנח ארצה. הרופא שקבע את מותו מצא כי פגעו בו שלושה כדורים. הוא המשיך לרוץ עד שהשלים את המשימה שהוטלה עליו . בפתק היתה ידיעה כי המהנדס קומולי , יושב ראש ההסתדרות הציונית וועדת ההצלה של קסטנר-ברנד נתפס מובל למקום בלתי-ידוע.

מקור : יואל פלגי , רוח גדולה באה , עם עובד 1978


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

ההישרדות של הנער חיים וייס , בן 16 , במחנה אושוויץ

    משפחת  וייס התגוררו בעיירה שימלאו סילווניה שבמחוז טרנסילבניה ברומניה. במשך עשר שנים לא נולדו להם ילדים. הם התייעצו עם האדמ"ור מביק...