ילדים בשואה -מיזם תיעוד באינטרנט

ילדים בשואה -מיזם תיעוד באינטרנט
אלפי עדויות של ילדים בשואה

יום ראשון, 6 ביוני 2021

ניצול השואה , הנער מאיר שפר, מראשוני חיל האוויר, 1922-2012

 




כשהיה סא"ל מאיר שפר בביקור בארה"ב ב-1960 שאל אותו מארחו באיזו זכות חדרה ישראל לארגנטינה הריבונית וחטפה את אדולף אייכמן. שפר השיב: "כדי להבין, צריך אדם לאבד במשרפות אושוויץ את אמו, שתי אחיותיו, אחיינית בת שנתיים וחצי וסבתא בת 83". 


מאיר שפר נולד כמיקולש פישר למשפחה חרדית בעיירה הוקליווה שבהרי הקרפטים, אז חלק מצ'כיה, בהמשך חלק מהונגריה, וכיום באוקראינה. עד גיל 11 ראה בקושי את אביו השען, שעבד בעיירה אחרת, אך למזלו הספיק ללמוד ממנו את רזי המקצוע. במלחמת העולם השנייה הוא נשלח לעבודות כפייה במכרה פחם, עד שתיקן למפקח את שעונו וכך זכה בתפקיד נוח יותר. בהמשך נגרר לחזית על ידי יחידה הונגרית שלחמה בצבא האדום, ואולץ לצעוד לפני חייליה כדי לפלס להם דרך בשדה מוקשים.

בסתיו 1944 נשלח לעבוד במחצבה שליד שופרון, בגבול הונגריה-אוסטריה, ומשם הועבר למחנה הריכוז מטהאוזן, הנודע לשמצה. במסע מוות למחנה גינזקירכן ירה איש אס-אס בראשו של יהודי שנאחז בכל כוחו במאיר, ורק בנס לא נהרג גם הוא. עם השחרור בידי האמריקאים, נודע לו כי אחיו שמואל הציל ממוות את אביו באושוויץ, כשציין באוזני מנגלה כי האב הוא שען. כשהגיעה תורה של האחות שרה, התפעל מנגלה מיופיה והציע לה שתפקיד את בתה התינוקת בידי אמה, וכך לא תישלח לתא הגזים, אך היא סירבה.

ב-1948, כשנודע לו כי באולומוץ' שבצ'כיה מתארגן קורס להכשרת טייסים שייצאו להילחם בארץ ישראל, הוא התנדב. "הוא חשב שלהיות שען זה לא פחות מסובך מלהיות טייס", אומר חברו לקורס, אברהם הרשלום. כנראה שלא טעה, ואחרי שסיים את הקורס בהצלחה הוא הגיע לארץ בפברואר 1949. כאן עבר קורס טיס ישראלי (מס' 2) ושירת כמדריך טיסה. היכרות עם מדריכת "מאמן טיסה" ("לינק") בשם חנה הובילה לנישואיהם ולהולדת ילדיהם דני, מיכל וליאת. שנים רבות עסק מאיר בהדרכה, ואף היה למדריך הראשי של בית הספר לטיסה. פעם אחת הציל חניך מהדחה כשנתן לו הזדמנות נוספת; היה זה עמוס לפידות, לימים מפקד חיל האוויר.

ב-1962 היה למפקד שדה דב, אך כשרצה להקים מבנה חדש, אמר לו מפקד חיל האוויר עזר ויצמן, כי "אין טעם, השדה עוד מעט ייסגר. הכל כאן זמני". במלחמת ששת הימים ירד לשדה התעופה באל עריש כדי להכינו לנחיתת מטוסי תובלה, ואחר כך פיקד עליו.

כשהשתחרר ב-1968 הוא יצא לסינגפור, כדי להקים שם בית ספר לטיסה, ושם גם נחשף למנהגים המקומיים, כמו גירוש שדים מבניין חדש על ידי הפחדתם בחזיזים. עם חזרתו לארץ הצטרף כטייס ל"ארקיע", אך מאז שקורקע מסיבות רפואיות ב-1973, שימש בתפקידי הדרכה ומבצעים בחברה, והכין את מערכת נוהליה.

מקור וקרדיט : אורי דרומי

מקור 2 : בטאון חיל האוויר


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

הבריחה של הילדה צינה וינקלר מהחייל הגרמני ברומניה

    העיר פיאטרה ניאמץ . רומניה הוריה של הילדה צינה נאלצו להחזיר את הבית ובית מרזח שהיה להם לגויים, בעקבות החוק שחוקקו הגרמנים ברומניה ....