ילדים בשואה -מיזם תיעוד באינטרנט

ילדים בשואה -מיזם תיעוד באינטרנט
אלפי עדויות של ילדים בשואה

יום ראשון, 6 ביוני 2021

השבועה : סיפור החיים הלא יאומן של חסידת אומות העולם גרטרודה בבילינסקה והילד היהודי שהצילה

 



גרטרודה בבילינסקה
והילד היהודי שהצילה

גרטרודה בבילינסקה עם הילד היהודי מיכאל סטולוביצקי, היא הסתירה אותו ובכך סכנה את חייה. וילנה, 1943.

על פועלה הנהלת יד ושם הכירה בה כחסידי אומות העולם .

טרודה בבילינסקה (Gertruda Babilinska) ‏1902, הייתה חסידת אומות העולם מפולין.

בבילינסקה הייתה בתו של דוור, הבכורה מבין שמונה ילדים. בשנת 1921 עברה לוורשה והחלה להיות מטפלת בביתה של משפחה יהודית.

מעשה ההצלה

עם פלישת הגרמנים לפולין ב-1939 היה אבי המשפחה בה הייתה בבילינסקה מטפלת, בפריז. בבילנסקה נותרה עם בעלת הבית ובנה של בעלת הבית, וליוותה אותם לווילנה. שם נפטרה מעסיקתה של בבילינסקה בשנת 1941, ובבילינסקה נותרה עם הילד  היהודי מיכאל, שהיה בן חמש.

עם הקמת גטו וילנה בספטמבר 1941 השאירה בבילינסקה את מיכאל עמה בדירתה. היא השיגה מסמכי זהות מזויפים עבורו והוא נרשם בתור אחיינה. בנוסף לכך הייתה בבילינסקה נכנסת מעת לעת לגטו כדי לסייע למכרים יהודים. מדי פעם נעשו סריקות של הגסטפו בביתה אך היא לא הסגירה את מיכאל למרות הסכנה לחייה.

 הגעה לישראל

בבילינסקה ביקשה לקיים את הבטחתה לאמו של מיכאל ולהביאו לארץ ישראל. היא נדדה עמו למחנות העקורים בגרמניה ועלתה עמו על אוניית המעפילים אקסודוס עם אנשי שארית הפליטה. בבילינסקה חלקה עם המעפילים את גורלם, כולל שהותם במחנה עקורים בהמבורג, וב-1948 הגיעה עם מיכאל לישראל.

גרטרודה בבילינסקה התגוררה בתל אביב וקיימה את מיכאל מעבודות ניקיון. היא נותרה קתולית אדוקה אך את מיכאל גידלה כיהודי.


השבועה שנתנה גרטרודה ללידיה, אמו של הילד מיכאל, על ערש מותה בווילנה, לשם ברחו לאחר שהופרדו מאבי המשפחה שנעלם מהם בתוהו ובוהו המלחמתי. בשבועה זו משביעה האם את האומנת כי תשמור על בנה היחיד, תלמדו להסתיר את יהדותו ותביא אותו אחרי המלחמה לפלשתינה-א"י.

כששואל הילד היתום והנבון את גרטרודה אם לכנותה מעתה "אמא", היא מעדיפה שיזכור את לידיה אמו והוא עצמו בוחר לה את הכינוי "ממושקה", שבו היא מכונה מאז. מכאן ואילך הם מתייחסים זה לזה כאם ובנה לכל דבר ועניין. השבועה שנתנה לאמו מחייבת את גרטרודה לכל אורך מסלול התלאות שעברה, כולל הרגע שבו ביקשו מפקדי אוניית המעפילים להוציאה מרשימת הנוסעים משום שהיא נוצרייה, ומוטב לתת את מקומה לפליט יהודי נוסף. למרות הכל עמדה בשבועתה, חיה בישראל ומתה בנהריה.


מתוך הראיון עם רם אורן בשנת 2007 

 

השבועה" מבוסס על סיפורם האמיתי של מייק סטולוביצקי וגרטרודה בבילינסקה. איך הגיע לידיך סיפור החיים המדהים הזה?

 

""הכוונה המקורית שלי הייתה לכתוב ספר על מסע הגבורה של אוניית המעפילים 'אקסודוס'. תוך כדי המחקר שעשיתי התברר לי שעל הסיפון היו אישה קתולית וילד יהודי שהצילה במלחמת העולם. איש לא זכר אותם, איש ממעפילי 'אקסודוס', לרבות רב החובל שלה, לא ידע את שמותיהם. כמעט שנה חיפשתי אחרי השניים. לבסוף התברר שהאישה (שקיבלה את אות "חסידת אומות העולם") מתה לפני שנים אחדות והילד, היום בן 70, נמצא בניו-יורק. הזמנתי אותו לארץ והוא סיפר לי סיפור כל-כך דרמטי ויוצא דופן, שבו במקום החלטתי לשנות את כיוון המחקר שלי ולהפוך את הסיפור הזה לעיקר בספר החדש שלי. הסיפור הזה מוכיח שהמציאות עולה בהחלט על כל דמיון"".

מקור 

 


  : רם אורן השבועה: סיפור אמיתי, קשת הוצאה לאור, 2007.

מקור 2


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

הבריחה של הילדה צינה וינקלר מהחייל הגרמני ברומניה

    העיר פיאטרה ניאמץ . רומניה הוריה של הילדה צינה נאלצו להחזיר את הבית ובית מרזח שהיה להם לגויים, בעקבות החוק שחוקקו הגרמנים ברומניה ....