ילדים בשואה -מיזם תיעוד באינטרנט

ילדים בשואה -מיזם תיעוד באינטרנט
אלפי עדויות של ילדים בשואה

יום ראשון, 22 במאי 2022

הילדה רוז ויינברג (לבית לוין) מסתתרת בבית משפחה נוצרית בוילנה , ליטא

 

רוז ויינברג (לבית לוין) הייתה תינוקת כשהועברה למשפחת מרטול, משפחה לא יהודית בעיר וילנה, ליטא,  באזור הכיבוש הגרמני. במשך יותר מעשר שנים, משפחת מרטול תדאג לרוז כאילו הייתה אחת משלהם.

רוז נולדה זמן קצר לפני שהגרמנים כבשו את וילנה במסגרת המתקפה על ברית המועצות ביוני 1941. הגרמנים נהגו ביהודי וילנה באכזריות קיצונית, הקימו גטו וביצעו מעשי טבח בעשרות אלפי בני אדם בקיץ ובסתיו 1941.

על מנת להציל את חייה, אמה של רוז ויתרה עליה כדי שתוכל להשתלב במשפחה לא יהודית. חברה פנתה לג'וזפין מרטול וביקשה ממנה לקחת את רוז. בהתחלה היא נרתעה בגלל הסיכון בהסתרת ילדה יהודייה, אך לבסוף השתכנעה על ידי בתה, לואיזה, שרצתה אחות צעירה.

הילדה רוז חיה תחת השם החדש ורה מרטול, רוז התחזה לקרובת משפחה של המשפחה. היא טופלה בחיבה ובאהבה על ידי ג'וזפין, ולואיסה התייחסה אליה כאל אחותה.

רוז תישאר עם המשפחה הנוצרית גם לאחר המלחמה.

לאחר מותה של ג'וזפין, המשיכה לואיסה לטפל בה, ואימצה אותה באופן חוקי בשנת 1953. בשנת 1957 עברה רוז לקנדה כדי להיות עם דודתה הביולוגית, אך היא נשארה בקשר הדוק עם לואיסה.

ג'וזפין ולואיסה הוכרו כחסידי אומות העולם ב-1993.

בתמונה כאן רוז עם לואיסה (משמאל), ג'וזפין (מימין), ובעלה של לואיסה לאחר המלחמה.

צילום: USHMM, באדיבות רוז לוין ויינברג

מקור וקרדיט

 


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

הבריחה של הילדה צינה וינקלר מהחייל הגרמני ברומניה

    העיר פיאטרה ניאמץ . רומניה הוריה של הילדה צינה נאלצו להחזיר את הבית ובית מרזח שהיה להם לגויים, בעקבות החוק שחוקקו הגרמנים ברומניה ....