ילדים בשואה -מיזם תיעוד באינטרנט

ילדים בשואה -מיזם תיעוד באינטרנט
אלפי עדויות של ילדים בשואה

יום ראשון, 11 בנובמבר 2018

שלום סקופס ז"ל – נער יהודי בן 16 בצבא האדום



 ביוני 1941 פשטו הגרמנים על עיר הולדתו, אספו את כל היהודים והובילו אותם לבורות בחורשה סמוכה. סקופס לייב הצליח להימלט למשאית של הצבא האדום והותיר אחריו את כל בני משפחתו, אשר נספו. בסוף שנת 1941 הצטרף אל הדיוויזיה הליטאית כשהיה בן 16 בלבד. בתום המלחמה, כשהוא בן 20, הוענקו לו עיטורי עוז רבים על גבורתו.




שלום סקופס לייב, 90, נולד בליטא והצטרף בתור נער לתנועת הצעירים של המפלגה הקומוניסטית, ה"קומסומול" שנרדפה על ידי השלטונות הליטאים. ביוני 1941 פשטו הגרמנים על עיר הולדתו, אספו באלימות קשה את כל היהודים והובילו אותם לבורות בחורשה סמוכה. שלום הצליח להימלט למשאית של הצבא האדום, והותיר אחריו את כל בני משפחתו אשר נרצחו.
בסוף 1941 הצטרף אל "הדיוויזיה הליטאית" כשהיה בן 16 בלבד. ב- 1943 לאחר שפלוגתו צורפה לארמיה השלישית, שירת שלום בפלוגת הסיירים המיוחדת, עליה הוטל להבקיע את מערך ההגנה של הגרמנים בכל מחיר. לאחר מספר ניסיונות כושלים הצליחה פלוגתו לפרוץ לתוך חפירות האויב. שלום לכד לוחם גרמני לצורך תחקור, תוך מטחי אש כבדים שנורו לעברו. על מבצע מוצלח זה הוענק לו אות על אומץ לב.
בקרב קשה, בו פיקד על פלוגת סיירים שהסתערה על כוח גרמני, הושלך לעברו רימון. הוא נפצע באורח קשה ברגליו, וחלק מרסיסי הרימון נבלמו במדליה שהגנה על ליבו. בכך למעשה ניצלו חייו. כמה מהרסיסים אף חדרו לצלעותיו, ונותרו שם עד היום. בתום המלחמה, כשהוא בן 20 בלבד, הוענקו לו עיטורי עוז רבים על גבורתו.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

ההישרדות של הנער חיים וייס , בן 16 , במחנה אושוויץ

    משפחת  וייס התגוררו בעיירה שימלאו סילווניה שבמחוז טרנסילבניה ברומניה. במשך עשר שנים לא נולדו להם ילדים. הם התייעצו עם האדמ"ור מביק...