ילדים בשואה -מיזם תיעוד באינטרנט

ילדים בשואה -מיזם תיעוד באינטרנט
אלפי עדויות של ילדים בשואה

יום ראשון, 25 בדצמבר 2022

ההישרדות של תינוקת יהודיה בת חודש באושוויץ : אנג'לה אורוש ריכט

 

21 בדצמבר 1944 | תינוקת יהודייה הונגרית, אנג'לה אורוש ריכט, נולדה באושוויץ -בירקנאו.

אמה גורשה מהונגריה כשהייתה בהריון ה-3. היא סיכנה את חייה במחנה  אושוויץ כדי לשמור על ההיריון בסוד.

אנג'לה התינוקת היהודיה שוחררה ב-27 בינואר 1945.

היום היא מתגוררת בקנדה וחוגגת 78.

מקור

"הוריי התחתנו בשנת 1943 בסרוספטאק, הונגריה. אמי הייתה בחודש השלישי להריונה איתי, כשהם גורשו מהונגריה,. היא שמרה את ההיריון שלה בסוד מכולם. ד"ר מנגלה ערך בה ניסויים כשהיא בהריון איתי.  היא ילדה אותי ב-21 בדצמבר במחנה הריכוז וההשמדה אושוויץ בירקנאו צריף C, שהיה מלא בילדים. הכל עבר בשקט, לא בכיתי כי הייתי בערך 1 ק"ג, לא היה לי כוח לבכות, והיא לא יכלה לומר מילה כי היינו נרצחים מייד אם היו מגלים. אחרי שילדה אותי היא נאלצה לצאת החוצה לבד במזג האוויר הקפוא של דצמבר, כמעט בלי ביגוד, וברגליים יחפות, למסדר של האסירים  (ה'אפל'), אחרת היינו מתגלים. ב-27 בינואר 1945 שוחררה אושוויץ, וילד יהודי קטן נוסף נולד במחנה בסיוע רופא רוסי. לאמא שלו לא היה חלב, אז אמא שלי הניקה את שנינו. אבא שלי נרצח. אמי הועברה לקטוביץ, צ'רנוביץ, סלוזק. בסוף נובמבר חזרנו מסלוצק, שהיה מחנה עקורים עם 800 ניצולי שואה, גם פרימו לוי היה שם. כל התאומים הנותרים היו שם איתנו. זו הייתה כברת דרך ארוכה להחזיר אותי לבריאות תקינה , נוכח מצבי הקשה , רופאים רבים לא רצו לטפל בי . לבסוף, אמא שלי מצאה אחד ששיקם אותי היטב מבחינה רפואית כתינוקת .

אמי התחתנה בשנית עם ניצול שואה, ששכל את אשתו ובתו, גרנו בהונגריה, למדתי שם, התחתנתי ב-1965, ילדתי את ילדתי הבכורה והפכתי למורה. בשנת 1966 עזבה אמי את הונגריה בעזרת אחי החורג טד בולגר, גם הוא ניצול שואה. בשנת 1973 ברחנו מהונגריה בשנת 1992 אמי נפטרה מסרטן בטורונטו."

מקור

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

ההישרדות של הנער חיים וייס , בן 16 , במחנה אושוויץ

    משפחת  וייס התגוררו בעיירה שימלאו סילווניה שבמחוז טרנסילבניה ברומניה. במשך עשר שנים לא נולדו להם ילדים. הם התייעצו עם האדמ"ור מביק...