ילדים בשואה -מיזם תיעוד באינטרנט

ילדים בשואה -מיזם תיעוד באינטרנט
אלפי עדויות של ילדים בשואה

יום ראשון, 21 במאי 2023

אבא אמר: "אסור לוותר על החיים"

 


מאת: עידן אבני

 

לפני כשלושה חודשים נפטר בגיל 90 ישראל (איז'ו) לוין - הילד האחרון שהצליח לברוח מגטו ורשה בטרם הושמד • בביוגרפיה המרתקת עליו הוא מתאר את הרגעים שבהם נודע לו כי אימו ואחותו לא יחזרו, את הבריחה מהגטו הבוער דרך תעלות הביוב, ואת המשפט שאמר לו אביו ושהדהד בראשו כל העת: "תמיד תנסה למצוא דרך לברוח"

 ישראל (איז'ו) לוין היה בן 7 כשהחלה מלחמת העולם השנייה. ילד יהודי שגדל בעיר לודז' בפולין ולא הספיק כמעט ליהנות מהילדות בעיירה עם אביו לייזר, אמו אסתר ואחותו הגדולה דינה. כשהגרמנים פלשו לפולין, נמלטו בני המשפחה מההפגזות אל ורשה הבירה, בתקווה ששם יוכלו להעביר את תקופת המלחמה. אלא ששם, נוכח רדיפות הנאצים והקמת גטו ורשה, התבגר איז'ו באחת ונאלץ לקבל שיעור בהישרדות מאביו.

"מכסה הביוב נסגר מעלינו, ההוראה ללכת ניתנה", סיפר לוין את שעבר עליו כילד בעת הבריחה מהגטו, לד"ר רוני שריג מהמכללה האקדמית תל-חי בספרה "במהרה תישוב הרוח" (הוצאת הקיבוץ המאוחד). "פתאום בא מולנו גל גדול ועכור, זרם עז של מי שופכין, והראש שלי שקע במים המטונפים. לא היה במה להיאחז, התחלתי לפרפר, לא יודע אם זה נמשך שעה או שנייה. שני גברים אחזו בבתי השחי שלי ומשו אותי בכוח, שמרו שהראש יצוף מעל פני המים... ידיו של אבא הניפו אותי על גבו. נצמד לגוף הרטוב והקר שנשא אותי, מניח לעצמי לישון, אולי אפילו להתעלף".

 הוא היה בן 11 כשנמלט יחד עם אביו מהגטו דרך תעלות הביוב. הילד האחרון שיצא מהגטו, לפני השמדתו במאי 1943. לפני שלושה חודשים נפטר בגיל 90, בקיבוצו יגור.

 

 לכתבה המלאה

אבא אמר: "אסור לוותר על החיים"


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

סיפור ההישרדות הלא יאומן של הילדה בת ה11 שולמית כרמי בשואה

בצילום למעלה : בני משפחת זורגר. אוברטין, פולין, שנות השלושים מימין: דוניה, אלי, סוניה, גולדה ואסתר זורגר. סוניה שרדה. יתר המצולמים נרצחו ...