ילדים בשואה -מיזם תיעוד באינטרנט

ילדים בשואה -מיזם תיעוד באינטרנט
אלפי עדויות של ילדים בשואה

יום ראשון, 27 בפברואר 2022

סיפור ההישרדות של מתילדה גרטל , בת 17 בשואה

 



ניצולי השואה מתילדה וסמואל גרטל ז"ל

מתילדה נולדה ב-Uściług, פולין (כיום אוקראינה), מטילדה (לבית טופול) הייתה רק נערה בת 17  כשפרצה המלחמה. כשהנאצים פלשו, היא רצה מיד הביתה רק כדי לגלות שאביה נרצח בדומה  ליהודים אחרים. מטילדה, יחד עם אמה ושתי אחיותיה, ניסו להימלט מעבר לגבול. אבל האיש האוקראיני ששילמו כדי לקחת אותם מעבר לנהר השליך אותם מעל הסיפון של הסירה והיכה אותם על ראשם במשוטו. מטילדה הייתה היחידה שיצאה בחיים. היא הייתה אז במנוסה לבדה וחיה בפחד מתמיד. ב-18 החודשים האחרונים של המלחמה הוסתרה מטילדה בביתה של הגברת לפינסקאיה, שהוכרה כחסידת אומות העולם ב-1988.

 שמואל (סם)  נולד בהרובישוב, שם היו לו אישה ובן צעיר. בתחילת המלחמה הוא הצליח לחמוק מעבר לגבול לרוסיה, שם תכנן למצוא מקום בטוח למשפחתו. עם זאת, סאם נתפס ונשלח למחנה עבודת כפייה בסיביר. לאחר המלחמה, הוא חיפש נואשות את אהוביו, אך נודע לו שאשתו ובנו הקטן נרצחו ונקברו בקבר אחים.

 מטילדה וסמואל הכירו ב-1945 כשהם חיו עם קבוצת ניצולי שואה עקורים . עד מהרה הם נישאו ולאחר מכן עשו את דרכם למחנה העקורים זיילסהיים בגרמניה לפני שהיגרו לארה"ב בסוף 1948. הם התיישבו בניו יורק, גידלו שתי בנות, ונולדו להם ארבעה נכדים, שהביאו להם כל כך הרבה נחת. בתמונה זו, שצולמה בשמחה משפחתית, מטילדה וסם מחזיקים את משקפיהם ואומרים, "לחיים!"

מקור וקרדיט : יד ושם


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

ההישרדות של הנער חיים וייס , בן 16 , במחנה אושוויץ

    משפחת  וייס התגוררו בעיירה שימלאו סילווניה שבמחוז טרנסילבניה ברומניה. במשך עשר שנים לא נולדו להם ילדים. הם התייעצו עם האדמ"ור מביק...