ילדים בשואה -מיזם תיעוד באינטרנט

ילדים בשואה -מיזם תיעוד באינטרנט
אלפי עדויות של ילדים בשואה

יום ראשון, 10 ביולי 2022

ד"ר מיכאל ניר ז"ל ,מאחרוני ילדי טהרן

 


ד"ר מיכאל ניר הלך לעולמו ביום שני, 20 ביולי 2020. ד"ר ניר, סגן מזכיר הממשלה לשעבר וחושף חומר מסווג בארכיון המדינה במשך שנים רבות, היה איש אשכולות וזכה לחיות חיים מעניינים ומגוונים. הוא עלה לארץ ישראל בימי מלחמת העולם השנייה כאחד מילדי טהראן; שירת בצה"ל במלחמת העצמאות ונפצע 3 פעמים; למד לדוקטורט בפריז; ועבד בחברה הממשלתית לתיירות, בלשכת ראש הממשלה בן-גוריון, במזכירות הממשלה ובארכיון המדינה. ד"ר ניר היה איש חביב ביותר ונעים הליכות, ואם ישבת לשיחה עמו, מובטח היה לך שתשמע סיפורים רבים ומרתקים מחייו הארוכים והמעניינים.

בשל תפקידיו במוסדות השלטון נתקלו לא פעם החושפים בארכיון המדינה - בהם ד"ר ניר עצמו - במסמכים אשר הוא עצמו כתב וכעת נדרש לחשוף אותם לציבור. יכולנו לשתף כאן הרבה מסמכים כאלו לדוגמה, אבל הפעם נרצה לשתף דווקא בקטע מוסיקלי מיוטיוב שמתקשר לד"ר ניר.

 כלוחם בחטיבת גבעתי במלחמת העצמאות, יצאו הוא וחבריו לנשק ביוני 1948 לבלום את הצבא המצרי שהתקדם מעזה לכיוון תל אביב. במהלך הקרב, ליד גשר "עד הלום" (על שם עצירת הפלישה המצרית ליד הגשר), נפצע ד"ר ניר ונותר לבדו. הוא ידע שבמוקדם או במאוחר ימצאו אותו החיילים המצרים ויהרגו אותו. כששכב פצוע הוא ראה מרחוק קבוצת חיילים ישראלים רצה בטור לכיוון צפון. הוא זכר שביחידה הזו היה חבר שלו, אחד מחבורת הנערים מתל אביב שד"ר ניר היה אחד מחבריה. לחבורה הייתה שריקה מיוחדת – נעימת הפרק הרביעי של הסימפוניה התשיעית של אנטונין דבוז'ק, וד"ר ניר ידע שבאותו רגע תלויים חייו באותו הלחן. לאחר ששרק כמה פעמים ראה חייל "שובר" הצידה מקבוצת החיילים ורץ ב"דילוגים" (ריצה ותפיסת מחסה) לכיוונו. ואכן, ההתעשתות של ד"ר ניר ברגע הדרמטי של חייו, השריקה והלחן המיוחד של דבוז'אק הצילו את חייו.

לזכרו של ד"ר מיכאל ניר הנה הפרק הרביעי של הסימפוניה התשיעית "העולם החדש" מאת אנטונין דבוז'אק, בביצוע התזמורת הפילהרמונית של שיקאגו בניצוחו של ג'ורג' שולטי https://www.youtube.com/watch?v=89jOPAGJq-M


  מקור וקרדיט , ארכיון המדינה

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

ההישרדות של הנער חיים וייס , בן 16 , במחנה אושוויץ

    משפחת  וייס התגוררו בעיירה שימלאו סילווניה שבמחוז טרנסילבניה ברומניה. במשך עשר שנים לא נולדו להם ילדים. הם התייעצו עם האדמ"ור מביק...