ילדים בשואה -מיזם תיעוד באינטרנט

ילדים בשואה -מיזם תיעוד באינטרנט
אלפי עדויות של ילדים בשואה

יום שבת, 16 ביולי 2022

הצילום האחרון של התאומות היהודיות ברטה וג'ני בפריז

 




מרסל בוראקובסקי הצטלמה לתמונה זו עם אחיותיה התאומות הצעירות, ברטה וג'ני, בשנת 1941. זו תהיה אחת התמונות האחרונות ששלוש הבנות צילמו יחד.

 מרסל נולדה בפריז למהגרים יהודים פולנים בשנת 1931. במאי-יוני 1940, כשהייתה רק בת שמונה, פלשה גרמניה הנאצית וכבשה את חלקה הצפוני של צרפת, כולל פריז. בקיץ 1942, לקהילה היהודית של פריז נודעו השמועות על פעולות נגד היהודים בהשראת הגרמנים.

ביום זה בשנת 1942, החל מבצע האיסוף והריכוז הגדול ביותר של יהודי צרפת. בהוראת השלטונות הגרמניים עצרה המשטרה הצרפתית כ-13,000 גברים, נשים וילדים יהודים בפריז. רבים נלקחו לאחר מכן ל-Vélodrome d'Hiver (Vél d'Hiv),  מסלול רכיבה על אופניים .

 מרסל נזכרה איך המשטרה הצרפתית הגיעה לדירת משפחתה ועצרה אותה, את אחיותיה ואת אמם, חנה. הם הוצעדו לרחוב לפני שהוכנסו לאוטובוסים לכיוון Vél d'Hiv .

בתוך ה-Vél d'Hiv, אלפי אנשים הצטופפו יחד עם מעט מזון, מים או תברואה. בעודה שם, חנה זיהתה אחות צרפתיה שטיפלה בעבר במרסל, והתחננה בפניה שתעזור למרסל להימלט.

בעזרת האחות הועברה מרסל לבית חולים. אמה ואחיותיה נותרו מאחור. ב-7 באוגוסט 1942  חנה הופרדה מברטה וג'ני וגורשה לאושוויץ-בירקנאו. הילדות התאומות  גורשו מאוחר יותר גם לאושוויץ, ללא אמם.

מרסל הצליחה להימלט מבית החולים ונשארה במחבוא למשך שארית המלחמה. היא הייתה היחידה ממשפחתה הקרובה ששרדה.

 

צילום: USHMM, באדיבות מרסל בוראקובסקי בוק

 מקור


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

ההישרדות של הנער חיים וייס , בן 16 , במחנה אושוויץ

    משפחת  וייס התגוררו בעיירה שימלאו סילווניה שבמחוז טרנסילבניה ברומניה. במשך עשר שנים לא נולדו להם ילדים. הם התייעצו עם האדמ"ור מביק...