ילדים בשואה -מיזם תיעוד באינטרנט

ילדים בשואה -מיזם תיעוד באינטרנט
אלפי עדויות של ילדים בשואה

יום ראשון, 26 במרץ 2023

לנינטה פלדמן, ילידת 1938, יש זיכרונות חיים מהסתתרות במבצר עתיק ביוון במהלך מלחמת העולם השנייה.

 

לנינטה פלדמן, ילידת 1938, יש זיכרונות חיים מהסתתרות במבצר עתיק ביוון במהלך מלחמת העולם השנייה.

כשאיטליה הפשיסטית תקפה את יוון ב-1940, נינטה נזכרה  כיצד ברחה מבית דודתה ביואנינה במהלך התקפות אוויר והסתתרה במבצר סמוך, שנבנה כנראה בימי הביניים, כדי להישאר בטוחה מנפילת פצצות.

"אני זוכרת שהייתי במקום החשוך הזה, ואני זוכרת שזה היה משהו מסוכן שהתרחש, אבל היינו בטוחים במקום החשוך הזה", הסבירה נינטה.

זו לא תהיה הפעם האחרונה שנינטה ומשפחתה יצטרכו להתחבא.

בתחילה, נינטה, אחיה והוריהם חיו בטוחים יחסית בעיירה אגריניו באזור הכיבוש האיטלקי של יוון. אבל, בספטמבר 1943, גרמניה הנאצית השתלטה על אזור הכיבוש האיטלקי והחיים הפכו במהרה להרבה יותר מסוכנים. בעזרת חברים ופרטיזנים יוונים, משפחתה של נינטה עברה לכפר פסילוברכוס בהרים בשליטה פרטיזנית.

בנובמבר, כשהפטרולים הגרמניים התקרבו לכפרם, נינטה ומשפחתה נמלטו רחוק יותר אל ההרים. הם בילו שמונה ימים מסתתרים בביתו של כפרי יווני  בלילה ובמערה וביער במשך היום.

"זאת הייתה ממש חוויה," שיקפה נינטה. "נבהלתי בהתחלה, כי היה כה חשוך, במיוחד... לפני שעינינו הסתגלו לחושך... אבי מצא מדף קטן בצד, בערך באמצע המערה. זה היה כמו גומחה, ופרשנו את השמיכות, וארבעתנו הצטופפנו יחד במערה החשוכה הזו".

בקיץ 1944, כוחות גרמנים התקרבו שוב לכפר ומשפחתה של נינטה ושאר תושבי הכפר ברחו רחוק יותר אל ההרים.

"אבא שלי היה בתהליך אפיית לחם. ולא היה זמן ללחם לאפות לגמרי. זה מזכיר לי את יציאת מצרים, עם משה. ו... שוב אנחנו אורזים כמה שיותר דברים שאפשר."

מראש ההר, נינטה התבוננה בגרמנים שורפים את הכפר.

באותו סתיו נסוגו הגרמנים מיוון והמשפחה חזרה הביתה.

למרות שמשפחתה הקרובה של נינטה שרדה, כ-126 מבני משפחתה המורחבת נרצחו  כולם באושוויץ.

צילום: USHMM, באדיבות מייקל מטסאס

מקור

 


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

פיות בלב התופת

    מאת: סיגל ארביטמן אפרת הדני לא ידעה פרטים רבים על פרק השואה בחייה של אמה צופיה. אבל כאשר עשתה סדר במסמכים הרבים לאחר מותה, נדהמה לגל...