ילדים בשואה -מיזם תיעוד באינטרנט

ילדים בשואה -מיזם תיעוד באינטרנט
אלפי עדויות של ילדים בשואה

יום ראשון, 12 במרץ 2023

בית הילדים בזבז'ה, פולין היתומים של ישעיהו דרוקר

 

בית הילדים בזבז'ה, פולין
היתומים של ישעיהו דרוקר

ברוב המקרים הילדים הניצולים בבתי הפולנים לא רצו להיפרד מהמשפחה הפולנית. היה דבר נדיר ביותר שאיזה שהוא ילד הסכים ללכת. ... אפילו איפה שהיה יחס רע, לא הסכימו ללכת.

כך סיפר ישעיהו דרוקר, איש הרבנות הצבאית בצבא הפולני שאסף ילדים יהודים מידי נוצרים והביאם לבית הילדים בזבז'ה. היה זה "מפעל פדיון ילדים" של איש אחד. הילדים קראו לו "פאן [אדון] קפיטן".

בתום המלחמה חודשו החיים הציבוריים היהודים בפולין. הרב דוד כהנא, הרב הצבאי הראשי בצבא הפולני, מונה על ידי הממשלה הפולנית, בנוסף על תפקידו בצבא, לעמוד בראש "ועד הקהילות הדתיות". תפקידו של הוועד היה חידוש חיי הדת בקרב שארית הפליטה בפולין. במסגרת זו נטל על עצמו ועד הקהילות את המשימה של פדיון ילדים יהודים שנשארו בידי נוצרים. מאוחר יותר קמה בפולין "הקואורדינציה הציונית לגאולת הילדים", שפעלה בנפרד מוועד הקהילות. הניסיונות להקים ארגון מאוחד לא צלחו. את הטיפול בפדיון הילדים הפקיד הרב כהנא בידי ישעיהו דרוקר והמימון הגיע דרך ועד הקהילות בעיקר מהג'וינט (AJJDC), ועד ההצלה של רבני אמריקה והרב ד"ר שלמה שיינפלד מלונדון, ממנהיגי אגודת ישראל.

ישעיהו דרוקר נולד ב-1914 בעיירה יורדנוב שליד קרקוב. הוא התחנך בבית ציוני של תנועת המזרחי והיה בוגר הסמינר הממלכתי למורי דת יהודים בוורשה. בפרוץ המלחמה ברח מזרחה, נתפס ונאסר על ידי הסובייטים ונשלח למחנה סובייטי לעבודת כפייה בקומי (Komi). ב-1943 התגייס לדיוויזיה הפולנית על שם קושצ'ושקו שלחמה לצד הצבא האדום והשתתף בקרב על ברלין. דרוקר התבלט בתקופת שירותו כמי שארגן תפילות בימי חג, דאג לחגוג את הפסח כהלכתו וניסה לשמור על הגחלת בקרב החיילים היהודים. מעשיו של דרוקר הגיעו לידיעת הרב כהנא וכשעמד דרוקר להשתחרר מהשירות הצבאי המליץ עליו כהנא לתפקיד רב צבאי בצבא הפולני בדרגת סרן, למרות שלא היתה לו הסמכה לרבנות, והציע שיעסוק בגאולת הילדים.

הידיעות על הימצאותם של ילדים יהודים אצל נוצרים הגיעו לוועד הקהילות מניצולים שחזרו לערים ולעיירות מהם גורשו בחפשם אחר בני משפחה ומסרו עדות על ילדים שנמסרו. ידיעות הגיעו מאנשים שחיפשו את הילדים וקיבלו על כך תשלום. מידע הגיע גם מפולנים שהילדים היו אצלם וגם מקרובי משפחה של הילדים. "הידיעות הגיעו ונערמו אחת לאחת, והגיעו לכמה מאות כתובות של ילדים", סיפר דרוקר.

דרוקר החל לנסוע ברחבי פולין לאתר את הילדים, לבוש מדי קצין פולני, מה שהקל עליו את הקשר עם הפולנים. מהר מאוד הבין שצריך מקום בו ניתן יהיה לרכז את הילדים. סיפר דרוקר:

להמשך התיעוד באתר יד ושם (ילדותי האבודה : בתים לילדים ניצולי השואה )


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

ההישרדות של הנער חיים וייס , בן 16 , במחנה אושוויץ

    משפחת  וייס התגוררו בעיירה שימלאו סילווניה שבמחוז טרנסילבניה ברומניה. במשך עשר שנים לא נולדו להם ילדים. הם התייעצו עם האדמ"ור מביק...