ילדים בשואה -מיזם תיעוד באינטרנט

ילדים בשואה -מיזם תיעוד באינטרנט
אלפי עדויות של ילדים בשואה

יום ראשון, 12 במרץ 2023

בית הילדים באקואי, צרפת

 

בית הילדים באקואי, צרפת
"ילדי בוכנוולד" בחסות האוז"ה

ב-11 באפריל 1945 שוחרר מחנה הריכוז בוכנוולד בידי הצבא האמריקני. בעת השחרור היו במחנה כ-21,000 אסירים. 4,000 מהם היו יהודים, מהם כ-1,000 ילדים, בהם ילדים בני ארבע. בין הכוחות המשחררים היו הרבנים הצבאיים האמריקנים רוברט מרכוס והרשל שכטר, שהגיע למקום יום או יומיים אחר כך. סיפר הרב שכטר:

"הגעתי לבוכנוולד. את המראות שנגלו לעיני והחרוטים עמוק במוחי ובלבי לא אשכח כל עוד אני חי. ... מראה הגיהינום שקרע אותי מבפנים. ... שאלתי, האם יש ניצולים יהודים. ... ראיתי שורה ארוכה של צריפים. נכנסתי לראשון. ... שם הם היו. שורות שורות של מדפי עץ מן הרצפה עד התקרה ועליהם שקי קש מצחינים. הייתי המום. פגשתי פנים אל פנים את המציאות המרה של הטרגדיה היהודית. הסתכלתי על האנשים וראיתי עיניים. ... הם היו רק עור ועצמות, מורעבים, כחושים. הם הסתכלו בי בעיניים מפוחדות, נרדפות, משותקות. הם לא ידעו איפה הם ומה קורה. ... באופן אימפולסיבי התחלתי לצעוק ביידיש: "שלום עליכם. יידן, איר זענט פריי [יהודים, אתם חופשיים]! אני אמריקני, אני רב!" ... הם הביטו בי, לא מאמינים למשמע אזניהם, ואני הבטתי בהם, לא מאמין למראה עיני. ... הלכתי מצריף לצריף וחזרתי על הדברים. ... האנשים האלה היו בשר מבשרי. ... אם אבי לא היה עוזב [את אירופה] בזמן, הייתי אני שם.

באחד מצריפי המחנה שנשא את המספר 66 מצאו המשחררים כמה מאות ילדים יהודים מפולין, הונגריה, רומניה וצ'כוסלובקיה. כולם היו בנים ששרדו כנגד כל הסיכויים בעזרתם של חברי המחתרת הבינלאומית בבוכנוולד, ביניהם כמה יהודים. הילדים היו במצב גופני ונפשי נורא. הודעה נשלחה למשרדי האוז"ה (OSE) בז'נבה – מצאנו כאלף ילדים יהודים בבוכנוולד. נא לדאוג לפינויים ללא דיחוי. אנשי האוז"ה - ארגון בריאות לסיוע לילדים יהודים בצרפת (Œuvre de Secours aux Enfants) - ארגנו את הוצאת הילדים שזכו לכינוי "ילדי בוכנוולד" והעברתם לצרפת, שווייץ ואנגליה.

צבי-הירש פלד היה בן 17 בעת ששוחרר מבוכנוולד. הוא היה בקבוצה שנסעה לצרפת. סיפר צבי:

 להמשך התיעוד  באתר יד ושם (ילדותי האבודה : בתים לילדים ניצולי השואה )


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

ההישרדות של הנער חיים וייס , בן 16 , במחנה אושוויץ

    משפחת  וייס התגוררו בעיירה שימלאו סילווניה שבמחוז טרנסילבניה ברומניה. במשך עשר שנים לא נולדו להם ילדים. הם התייעצו עם האדמ"ור מביק...