ילדים בשואה -מיזם תיעוד באינטרנט

ילדים בשואה -מיזם תיעוד באינטרנט
אלפי עדויות של ילדים בשואה

יום ראשון, 30 באפריל 2023

דליה גבריאלה קורנבליט , בת 4 , הוברחה בשק תבן מגטו ורשה

 


אימו של עברי לידר, דליה, נולדה בוורשה בשנת 1938. כילדה בת ארבע היא הוברחה מהגטו על ידי אביה שנרצח מאוחר יותר באושוויץ. דליה התאחדה עם אמה רק לאחר המלחמה.

"אמא שלי, דליה גבריאלה קורנבליט, נולדה בשנת 1938 בוורשה. בגיל שלוש וחצי אבא שלה, סבא שלי, הכניס אותה לשק תבן שהונח על גג עגלת הלחם והבריח אותה מגטו ורשה."

שה ואמו של המוזיקאי עברי לידר , הייתה בת 4 בספטמבר 1942, כשראתה את אביה צ’סלב (צדוק) בפעם האחרונה. הוא הכניס אותה אז לשק תבן, הדריך אותה כיצד לשמור על דממה והצליח להבריח אותה על עגלה רתומה לסוסים מחוץ לגטו ורשה, שבו בילתה את שנות ילדותה המוקדמות. לאחר שהוברחה מהגטו, הסתתרה דליה בדירתה של נוצרייה רווקה בוורשה, שם אימצה את השם הבדוי דנוטה ויטולין. אביה נרצח במחנה ההשמדה אושוויץ.


באוקטובר 44’, בזמן ההפגזות על ורשה, הופצץ הבניין שבו שהתה דליה, אך ברגע האחרון היא חולצה על ידי שכן. הנוצרייה שהחביאה אותה נהרגה בהפגזה. לאחר שהות בת כמה חודשים במחנה פליטים התאחדה דליה עם אמה.

בשנת 1948, לאחר שטופלה בבית הבראה לילדים ניצולים, נסעו דליה ואמה לשוודיה ובהמשך עברו לארגנטינה. בשנת 1953, כשהייתה בת 15, עלתה ארצה והגיעה לקיבוץ ניר עם. לימים נישאה לאשר והתיישבה בקיבוץ גבעת חיים איחוד, שם עבדה במתפרה. בשנת 1978 עזבה את הקיבוץ ושימשה מנהלת המתפרה ומעצבת התלבושות של להקת בת שבע במשך כ־15 שנים. לדליה ואשר נולדו שלושה ילדים: עמיאל, רעיה ועברי.

מקור1

מקור 2

 


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

סיפור ההישרדות הלא יאומן של הילדה בת ה11 שולמית כרמי בשואה

בצילום למעלה : בני משפחת זורגר. אוברטין, פולין, שנות השלושים מימין: דוניה, אלי, סוניה, גולדה ואסתר זורגר. סוניה שרדה. יתר המצולמים נרצחו ...