ילדים בשואה -מיזם תיעוד באינטרנט

ילדים בשואה -מיזם תיעוד באינטרנט
אלפי עדויות של ילדים בשואה

יום ראשון, 22 בספטמבר 2024

סוזן ספאק , הבלגית שהסתירה והצילה ילדים יהודים בשואה ונתפסה ע"י הגרמנים

 

סוזן ספאק (Suzanne Spaak) התגוררה בפריס עם בעלה קלוד, מפיק סרטים, ושני ילדיהם. היא מצאה סיפוק רב בטיפוח משפחתה. ספאק היתה בתו של בנקאי בלגי ידוע וגיסתו של שר החוץ הבלגי, והיתה רגילה לרמת חיים גבוהה. עם זאת, היא החשיבה את הכיבוש הגרמני של צרפת לבלתי נסבל והחליטה להצטרף למחתרת הצרפתית.

ספאק קיבלה תפקיד ברשת הריגול "התזמורת האדומה" ומצאה פתרונות נועזים לבעיותיהם של סוכני מודיעין. במיוחד נמשכה  סוזן ספאק להצלת חייהם של ילדים יהודים שהיו בסכנת גירוש.

כאימם המאושרת של שני ילדים, הזדעזעה ספאק מהטרגדיה של הילדים היהודיים ולא הייתה מסוגלת להמשיך להנות מחייה האישיים. בתחילת 1943 נודע לאוז'יף על הכנות לגירוש ילדים יהודים. ספאק היתה חברה פעילה במבצע שיזמו האב פול ורגרה ומרסל גיימו (Guillemot), שהבריחו יותר משישים ילדים למקום מבטחים. היא הסתירה כמה ילדים בביתה עד שכולם נלקחו לבתיהם של אנשים שהיו מוכנים להסתירם. בעזרת חבריה, ותוך סיכון אישי גדול, סיפקה ספאק לילדים כרטיסי קיצוב מזון וכן הלבשה.

באוקטובר 1943 נעצרה ספאק בידי הגסטאפו ונלקחה לכלא פרן (Fresnes). לפני כליאתה הספיקה לתת את רשימות הילדים היהודים וכתובותיהם לחבר מחתרת אחר, וכך הצילה את הילדים. ב-12 באוגוסט 1944, פחות משבוע לפני שחרור פריס, רצחו הגרמנים את ספאק.

ב-21 באפריל 1985 הכיר יד ושם בסוזן ספאק כחסידת אומות העולם.

מקור וקרדיט : יד ושם

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

סוזן ספאק , הבלגית שהסתירה והצילה ילדים יהודים בשואה ונתפסה ע"י הגרמנים

  סוזן ספאק (Suzanne Spaak) התגוררה בפריס עם בעלה קלוד, מפיק סרטים, ושני ילדיהם. היא מצאה סיפוק רב בטיפוח משפחתה. ספאק היתה בתו של בנקאי בל...