ילדים בשואה -מיזם תיעוד באינטרנט

ילדים בשואה -מיזם תיעוד באינטרנט
אלפי עדויות של ילדים בשואה

יום ראשון, 26 בנובמבר 2017

אליזבת אַיְדֶנְבֶּנְץ מצילת התינוקות





אליזבת אַיְדֶנְבֶּנְץ נולדה בעיירה וילה (Wila) בשוויץ, ב-1913, בת לפסטור פרוטסטנטי מציריך. כאשר סיימה את חוק לימודיה היתה למורה בשוייץ ובדנמרק. עם פרוץ מלחמת האזרחים בספרד, חברה לקבוצת סיוע הומניטרי, בשם "Asociación de Ayuda a los Niños en Guerra (אגודת הסיוע לילדים במלחמה)" שהתארגנה בדרום צרפת. היא הגיעה למדריד ב-24.4.1937 והמחלה לטפל ביתומי המלחמה שהסתובבו בחוצות העיר.

כאשר נפלה מדריד, במארס 1939, לידי צבאותיו של פרנקו, העבירה אליזבת את מוקד פעילותה לדרום צרפת, לצד הצפוני של הרי הפירנאים, לחבל רוסיון (Roussillon), הידוע גם כ"קטלוניה הצפונית". חבל זה היה המקום אליו התרכזו פליטים שנמלטו מספרד. כאן גילתה אליזבת, למרבה הזוועה, מאות תינוקות גוועים בשל תת תזונה ונשים שהפילו את עובריהן בשל הרעב הכבד. בשל המצב התברואתי הקשה, רבות מהיולדות מתו במהלך הלידה.

מזועזעת עד עמקי נשמתה, החלה הצעירה השוויצרית מחפשת מקום לטיפול באימהות ובילדיהן. סמוך לעיר אֶלנֶה, היא מצאה ארמון נטוש שהיה שייך למשפחת אצילים שירדה מנכסיה, משפחת ברדו-ז'וֹבּ (Bardou-Job). כדי לשפץ את המבנה, שהיה במצב התפוררות מוחלטת, היא גייסה 30,000 פרנקים שוויצרים מהצלב האדום בשוויץ. העבודות הושלמו בנובמבר 1939 והמקום כונה בשם Maternité Suisse d'Elne. הוא שוייך לצלב האדום השוויצרי, מה שהבטיח את מעמדו תחת כל שלטון.

אליזבת, שמעולם לא למדה לטפל ביולדות ולא את מלאכת המיילדות, עברה קורס מזורז והחלה לטפל באימהות, בעזרת צוות שאימנה בעצמה. עד 1942 טפלה אליזבת בעיקר בילדי הפליטים מספרד. מינואר 1941, כאשר הוקם מחנה היהודים ריווזלט (Rivesaltes), החלה אליזבת קולטת במקום אימהות ותינוקות יהודיים. כאשר ביולי אותה שנה החל גרוש של יהודים מהמחנה לדראנסי בצפון צרפת הכבושה (ומשם הם נשלחו לאושוויץ), היה בית החולים שלה למקלט בטוח ליולדות ויונקים יהודיים. כניסת הנאצים לדרום צרפת, ב-8.11.1942, שינתה לגמרי את התמונה. יהודים, צוענים ואחרים היו בסכנה יומיומית של גרוש למחנות השמדה. הגסטאפו החל פוקד את המקום, בדרישה מאליזבת, שתסגיר לידיו את האמהות והתינוקות היהודיים והצוענים. הפקודה שקבלה אליזבת, מהצלב האדום השוייצרי, היתה: "אם תידרשי, עלייך להסגיר יהודים, צוענים ופליטים ספרדיים. אסור לך בשום פנים ואופן להגן עליהם". 

אליזבת סרבה לקבל הוראה זו ואת היהודים והצוענים, הציגה כבני לאומים אחרים. היא אףנאסרה פעם אחת. איימו עליה שאם לא תסגיר יהודיה בשם לוסי, שגסטאפו היו ידיעות בדוקות על הימצאה במקום, תגורש היא למחנה ריכוז. בסופו של דבר לוסי הסגירה את עצמה, כאשר נודע לה שהגסטאפו מאיים להעלות את אליזבת לרכבת הגרוש. היא נספתה מאוחר יותר

600 ילדים הצילה אליזבת אַיְדֶנְבֶּנְץ מידי הנאצים. 200 מהם היו תינוקות יהודיים עם אמותיהם. אחרי המלחמה המשיכה בפעילות עזרה וסיוע עד פרישתה לגימלאות. בצניעותה לא הזכירה את פועלה. אולם חלק מהניצולים החל פועל להכרה במעשיה. ב-18.12.2001, העניק לה קונסול ישראל במרסיי את אות חסידת אומות העולם מיד ושם. העיר אֶלנֶה העניקה לה ב-2002 אזרחות כבוד. ב-2006 היא עוטרה בצלב ג'ורג' הקדוש בידי ממשלת קטלוניה. שנה אחר כך העניקה לה ממשלת צרפת את אות לגיון הכבוד.
ב-2005 רכשה עיריית אֶלנֶה את הבית. הוא עבר שחזור והוא מיועד היום להיות אכסניה לנשים וילדים המפונים מאזורי קרבות ושפיכות דמים.
אליזבת אַיְדֶנְבֶּנְץ מעולם לא נשאה. היא אמרה שיש לה ילדים רבים, כל אלה שנולדו וגדלו תחת חסותה. היא הלכה לעולמה ב-23.5.2011, בגיל 98.



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

ההישרדות של הנער חיים וייס , בן 16 , במחנה אושוויץ

    משפחת  וייס התגוררו בעיירה שימלאו סילווניה שבמחוז טרנסילבניה ברומניה. במשך עשר שנים לא נולדו להם ילדים. הם התייעצו עם האדמ"ור מביק...