ילדים בשואה -מיזם תיעוד באינטרנט

ילדים בשואה -מיזם תיעוד באינטרנט
אלפי עדויות של ילדים בשואה

יום ראשון, 5 בספטמבר 2021

ההישרדות של מיכאל גולדמן , בן 16 , בגטו פשמישל

 



"בגטו פשמישל היה בכוונתי לכתוב מכתב לאישה אוקראינית אצילת נפש, בילובה , שבהיותי בגטו בפשמישל הייתה מביאה לי מדי פעם כיכר לחם מביתה מעירת ניז'קובינה הסמוכה, ואף מסרה לי מכתבים מדודי משה שהיה שם במסתור עד שהתגלה על ידי שוטר אוקראיני, חברו משכבר מבית הספר. האחרון לא היסס  ומסר אותו מייד לגרמנים, שהוציאו את דודי להורג.

המכתב לבסוף לא נשלח, משתי סיבות :

 ראשית לא היה לי כוח נפשי כדי לגולל בו את את כל מה שעבר עלי, ושנית , מנימוק פרוזאי לגמרי, לא ידעתי את כתובתה המדוייקת של מצילתי.

לא אשכח את הרוצח  איש הSS שוואמברגר,  מפקד הגטו בפשמישל שהלקה אותי  80 מלקות זמן קצר לפני חיסולו של הגטו .

רקע

מיכאל (מיקי) גולדמן-גלעד הוא שריד השואה, מקציני המשטרה שניהלו את חקירתו של אדולף אייכמן לאחר לכידתו. סיפורו היה השראה לסרט "המכה ה-81". הוא הדליק משואה בטקס הדלקת המשואות ביום העצמאות בשנת 2011.

בשנת 1960, לאחר לכידתו של אדולף אייכמן, צורף גולדמן-גלעד כקצין חקירות ללשכה 06 – יחידה מיוחדת שהוקמה לשם ניהול החקירה. הוא היה עוזרו האישי של גדעון האוזנר, היועץ המשפטי לממשלה, שעמד בראש התביעה.

 במהלך משפט אייכמן נחשף מעט מעברו של גולדמן כנער בזמן השואה, כאשר תושב גטו פשמישל, רופא השיניים ד"ר בוז'מינסקי (לשעבר דיאמנט), סיפר בעדותו שראה נער שהוכה 80 מלקות על ידי פרנץ שוומברגר, מפקד הגטו מטעם הס"ס. כאשר נשאל על ידי האוזנר אם הוא רואה באולם בית המשפט את הנער שהוכה, ענה בוז'מינסקי: "זהו קצין המשטרה שיושב לידך" והצביע על גולדמן. שם הסרט "המכה ה-81" לקוח מעדותו זו, באשר המכה השמונים ואחת באה, לדבריו, כתוצאה מההתעלמות שהייתה בארץ לסיפורי הניצולים.

בתום המשפט, נכח גולדמן בהוצאתו להורג של אייכמן. בשנת 1987 עצרה משטרת ארגנטינה את שוומברגר ולאחר מכן הסגירה אותו לשלטונות גרמניה

מקור :

מיכאל גולדמן גלעד

מי באש ומי במים , מיומנו של שריד שואה

הוצאת ידיעות אחרונות , ספרי חמד , 2011

 


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

ההישרדות של הנער חיים וייס , בן 16 , במחנה אושוויץ

    משפחת  וייס התגוררו בעיירה שימלאו סילווניה שבמחוז טרנסילבניה ברומניה. במשך עשר שנים לא נולדו להם ילדים. הם התייעצו עם האדמ"ור מביק...