ילדים בשואה -מיזם תיעוד באינטרנט

ילדים בשואה -מיזם תיעוד באינטרנט
אלפי עדויות של ילדים בשואה

יום ראשון, 5 בספטמבר 2021

צעדת המוות של הנער מיכאל גולדמן , בן 17

 


ב17 בינואר 1945 , התחיל פינוי  אסירי  כל המחנות של אושוויץ ובתוכם גם המחנה שלנו, בונה , והחלה " צעדת המוות" הידועה של עשרות אלפי האסירים אל תוך גרמניה, ברגל , בקור העז של החורף הפולני. מלווים ומזורזים על ידי אנשי הSS וחיילי הוורמאכט, שירו למוות בכל מי שכשל בדרך.  יצאנו מהמחנה בשבע בערב , הלכנו כל הלילה  ומאחורינו איש SS  חמוש.

בשארית כוחותי צעדתי עשרות  רבות של קילומטרים בקור העז  עד שהצלחתי לברוח ולהסתתר ברפת של אחד מאיכרי וויאלופולה הפולנים שדרכו עברנו. אחר כך הסתתרתי בעליית הגג, לשם הייתה  הבת של האיכר מביאה לי אוכל עד שהגיעו החיילים הראשונים של הצבא האדום.

רקע ביוגראפי

מיכאל (מיקי) גולדמן-גלעד הוא שריד השואה, מקציני המשטרה שניהלו את חקירתו של אדולף אייכמן לאחר לכידתו. סיפורו היה השראה לסרט "המכה ה-81". הוא הדליק משואה בטקס הדלקת המשואות ביום העצמאות בשנת 2011.

בשנת 1960, לאחר לכידתו של אדולף אייכמן, צורף גולדמן-גלעד כקצין חקירות ללשכה 06 – יחידה מיוחדת שהוקמה לשם ניהול החקירה. הוא היה עוזרו האישי של גדעון האוזנר, היועץ המשפטי לממשלה, שעמד בראש התביעה.

במהלך משפט אייכמן נחשף מעט מעברו של גולדמן כנער בזמן השואה, כאשר תושב גטו פשמישל, רופא השיניים ד"ר בוז'מינסקי (לשעבר דיאמנט), סיפר בעדותו שראה נער שהוכה 80 מלקות על ידי פרנץ שוומברגר, מפקד הגטו מטעם הס"ס. כאשר נשאל על ידי האוזנר אם הוא רואה באולם בית המשפט את הנער שהוכה, ענה בוז'מינסקי: "זהו קצין המשטרה שיושב לידך" והצביע על גולדמן. שם הסרט "המכה ה-81" לקוח מעדותו זו, באשר המכה השמונים ואחת באה, לדבריו, כתוצאה מההתעלמות שהייתה בארץ לסיפורי הניצולים.

בתום המשפט, נכח גולדמן בהוצאתו להורג של אייכמן. בשנת 1987 עצרה משטרת ארגנטינה את שוומברגר ולאחר מכן הסגירה אותו לשלטונות גרמניה

מקור :

מיכאל גולדמן גלעד

מי באש ומי במים , מיומנו של שריד שואה

הוצאת ידיעות אחרונות , ספרי חמד , 2011

 

 

 


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

ההישרדות של הנער חיים וייס , בן 16 , במחנה אושוויץ

    משפחת  וייס התגוררו בעיירה שימלאו סילווניה שבמחוז טרנסילבניה ברומניה. במשך עשר שנים לא נולדו להם ילדים. הם התייעצו עם האדמ"ור מביק...