ילדים בשואה -מיזם תיעוד באינטרנט

ילדים בשואה -מיזם תיעוד באינטרנט
אלפי עדויות של ילדים בשואה

יום ראשון, 5 בספטמבר 2021

 


 עדותו של המהנדס הגרמני פרידריך גרבה (GRABE ) במשפטי נירנברג .

המהנדס  הגרמני גרבה היה עד ראייה להוצאות להורג המוניות על ידי אנשי SS  בחודש אוקטובר 1942 , ליד העיר דובנו . בהגיעו למקום ראה האיש כ15,000 יהודים ששכבו כבר הרוגים בשלושה בורות  גדולים וכ-500  המתינו למותם. בין הקורבנות  ראה גברים , נשים וילדים יהודים. לפני רציחתם הכריחו אותם להתפשט ולהניח את הבגדים במקום מסויים, כל חלק בנפרד על ערמות, והנה קטע מעדותו של המהנדס הגרמני גרבה:

" בין היתר ראיתי משפחה מורכבת משמונה אנשים: אישה, גבר כבן 50  וילדים בגילים 8-10 וגם אישה עם שערות שיבה שהחזיקה בזרועותיה תינוק בן שנה שניסתה להרגיע את בכיו. לכולם היו דמעות בעיניים אבל התנהגו בשקט. האב החזיק את ידו של בנו בן ה10 ודיבר אליו בשקט. הילד בקושי עצר את בכיו והאב ניסה כנראה להסביר לו משהן בהצביעו כמה פעמים עם היד לשמים. ברגע מסויים נשמעה צעקה של אחד מאנשי הSS שעמד בתחתית אחד הבורות, לאיש הSS למעלה , אשר ניגש לקבוצת היהודים, הוציא 20 איש ופקד עליהם לעמוד בשורה אחת עם הפנים אל הבור.  ביניהם היתה גם המשפחה שעליה סיפרתי. הם נעמדו על סף הבור שבו שכבו כבר כ1,000 יהודים הרוגים. הבטתי על איש הSS שהיה צריך להוציא לפועל את ההריגה. הוא ישב בשקט בקצה הבור, רגליו מורדות לבור ועישן סיגריה. כלי הירייה היה מונח לידו. ברגע מסויים הוא לקח את התת-מקלע ופנה לכיוון הקבוצה של היהודים שניצבו ערומים ליד הבור."

כך נשמעה עדותו של גרמני שהיה עד לרצח המוני של יהודים.

אודות מיכאל (מיקי) גולדמן-גלעד שהשיג העדות והציגה במשפט אייכמן

מיכאל (מיקי) גולדמן-גלעד הוא שריד השואה, מקציני המשטרה שניהלו את חקירתו של אדולף אייכמן לאחר לכידתו. סיפורו היה השראה לסרט "המכה ה-81". הוא הדליק משואה בטקס הדלקת המשואות ביום העצמאות בשנת 2011.

בשנת 1960, לאחר לכידתו של אדולף אייכמן, צורף גולדמן-גלעד כקצין חקירות ללשכה 06 – יחידה מיוחדת שהוקמה לשם ניהול החקירה. הוא היה עוזרו האישי של גדעון האוזנר, היועץ המשפטי לממשלה, שעמד בראש התביעה.

במהלך משפט אייכמן נחשף מעט מעברו של גולדמן כנער בזמן השואה, כאשר תושב גטו פשמישל, רופא השיניים ד"ר בוז'מינסקי (לשעבר דיאמנט), סיפר בעדותו שראה נער שהוכה 80 מלקות על ידי פרנץ שוומברגר, מפקד הגטו מטעם הס"ס. כאשר נשאל על ידי האוזנר אם הוא רואה באולם בית המשפט את הנער שהוכה, ענה בוז'מינסקי: "זהו קצין המשטרה שיושב לידך" והצביע על גולדמן. שם הסרט "המכה ה-81" לקוח מעדותו זו, באשר המכה השמונים ואחת באה, לדבריו, כתוצאה מההתעלמות שהייתה בארץ לסיפורי הניצולים.

בתום המשפט, נכח גולדמן בהוצאתו להורג של אייכמן. בשנת 1987 עצרה משטרת ארגנטינה את שוומברגר ולאחר מכן הסגירה אותו לשלטונות גרמניה

מקור :

מיכאל גולדמן גלעד

מי באש ומי במים , מיומנו של שריד שואה

הוצאת ידיעות אחרונות , ספרי חמד , 2011

 

 


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

פיות בלב התופת

    מאת: סיגל ארביטמן אפרת הדני לא ידעה פרטים רבים על פרק השואה בחייה של אמה צופיה. אבל כאשר עשתה סדר במסמכים הרבים לאחר מותה, נדהמה לגל...