ילדים בשואה -מיזם תיעוד באינטרנט

ילדים בשואה -מיזם תיעוד באינטרנט
אלפי עדויות של ילדים בשואה

יום ראשון, 12 בספטמבר 2021

כיצד התפתחה אהבת הקריאה של אברהם מלאך , ילד ניצול שואה מאושוויץ

 

 

ילדים רבים, במיוחד ילדים יהודים כמו אברהם מלאך, ראו את השכלתם משתבשת לחלוטין על ידי מלחמת העולם השנייה והשואה. אברהם היה רק ​​בן ארבע כשפרצה המלחמה בשנת 1939. שנה וחצי לאחר מכן נאלצה משפחתו לעבור לגטו ראדום שבפולין הכבושה בגרמניה. "לא היה בית ספר לילדים", נזכר אברהם. "לא היו לנו זכויות, לא היה לנו חופש לצאת מהגטו".

 

אברהם ומשפחתו נשלחו למחנות עבודות כפייה ולבסוף גורשו לאושוויץ. כאשר הוא לא יודע על מי הוא יכול לסמוך, ברח אברהם במהלך שחרור המחנה בינואר 1945.

 

בסופו של דבר , הוא נלקח לבית יתומים במנזר פולני .

 

אחד הזיכרונות החזקים ביותר של אברהם מהתקופה הזו הייתה החוויה ,סוף סוף,  ללמוד איך לקרוא בגיל 10.בתושייתו  הוא החליף מזוודה נטושה שמצא עבור שיעורי קריאה של נערה מבוגרת שידעה לקרוא ולכתוב.

 

"קלטתי את האלפבית מהר מאוד," אמר. שנה לאחר מכן, כבר קראתי ספרים בפולנית."

 

מאוחר יותר התאחד אברהם עם הוריו, מורדקה וחנה, ואחותו הגדולה, בלה. אחותו הצעירה, יטה, ואחיו הבכור, חיים, נהרגו שניהם במהלך השואה.

 

אברהם מלאך עלה לישראל , סיים ביה"ס תיכון בישראל ושירת ביחידה קרבית בצה"ל .

 

 בשנות החמישים היגר אברהם לארצות הברית.

 

הוא שמר על אהבת הקריאה כמבוגר, והתוודה: "לעולם לא אוכל  לקרוא מספיק  ספרים . ומה שאני רוצה לנסות הוא ... לקחת קורס קריאה מהירה. אולי זה יעזור לי לקרוא יותר" .

 

מקור

 

אברהם מלאך סיים בהצטיינות את אוניברסיטת קולומביה  בארה"ב ( מקור)

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

סיפור ההישרדות הלא יאומן של הילדה בת ה11 שולמית כרמי בשואה

בצילום למעלה : בני משפחת זורגר. אוברטין, פולין, שנות השלושים מימין: דוניה, אלי, סוניה, גולדה ואסתר זורגר. סוניה שרדה. יתר המצולמים נרצחו ...