ילדים בשואה -מיזם תיעוד באינטרנט

ילדים בשואה -מיזם תיעוד באינטרנט
אלפי עדויות של ילדים בשואה

יום ראשון, 8 בינואר 2023

הנער דוד פיגמן , בן 14 , לוחם במרד גטו ורשה

 




זמן קצר לאחר תחילת מלחמת העולם השנייה, נעצר דוד פיגמן (ז"ל) בן ה-12 על ידי חיילים גרמנים בעת שמסר לדודו חליפה מחנותו של אביו בוורשה. הם לקחו אותו מיד למפעל קטרים, לשם נאלץ לעבוד  בכפייה עבור הגרמנים.

הגרמנים החלו לחסל את גטו ורשה ביולי 1942 ולגרש יהודים לטרבלינקה. אמו, אחותו הצעירה ואחיו של דוד נלקחו כולם אל מותם. דוד ואביו ניצלו בגלל ניירות העבודה שלהם. עד מהרה הצטרף דוד פיגמן למחתרת הפולנית שהתגבשה בבית החרושת לקטרים, וכן בהתנגדות היהודית בגטו.

ב-19 באפריל 1943 החל מרד גטו ורשה. דוד היה אחד מיותר מ-700 לוחמים יהודים צעירים שלחמו בצבא הגרמני במשך כמעט חודש. כשהיה ממוקם בחלון בקומה שלישית ליד רחוב מילא, הוא השליך פצצות תבערה על  טנקים של  פלוגת  הSS הגרמנית שנכנסו לגטו.

לאחר שכמעט ברח דרך הביוב, הוא נתפס ונלקח דוד על ידי הנאצים ונאלץ להידחס לקרונות  בקר יחד עם למעלה ממאה צעירים יהודים ששרדו את המרד. חייו של דוד ניצלו בכמה הזדמנויות נוספות בשל כושרו לעבוד. ב-23 באפריל 1945, דייוויד הגיח מאסם שבו הסתתר כדי לראות טנקים נעים על דרך העפר כשהם נושאים את משחרריו, צבא ארצות הברית.

לאחר המלחמה שירת דוד כחייל קרבי בצה"ל  במלחמת העצמאות , לאחר מכן עבד במפעל פלדה בישראל לפני שהיגר לארה"ב בשנת 1959. דוד התחתן עם מירטל בשנת 1961. הם גידלו שלוש בנות ונולדו להם חמישה נכדים. בני הזוג היו חברים מייסדים של הקרן להנצחת השואה באילינוי.

דוד נפטר בשנת 2016. יהיה זכרו ברוך

מקור וקרדיט

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

ההישרדות של הנער חיים וייס , בן 16 , במחנה אושוויץ

    משפחת  וייס התגוררו בעיירה שימלאו סילווניה שבמחוז טרנסילבניה ברומניה. במשך עשר שנים לא נולדו להם ילדים. הם התייעצו עם האדמ"ור מביק...