ילדים בשואה -מיזם תיעוד באינטרנט

ילדים בשואה -מיזם תיעוד באינטרנט
אלפי עדויות של ילדים בשואה

יום ראשון, 1 בינואר 2023

המחתרת היהודית בהונגריה והצלת ילדים בשואה



"
לצערי, מעטים שמעו על פועלה של המחתרת שאני מאחרוני פעיליה שעדיין בחיים" אמר דוד גור (96), יו"ר העמותה לחקר תנועות הנוער הציוניות בהונגריה ומקבל האות בעצמו, שבהיותו בן 18 קיבל על עצמו את האחריות להפעלת מעבדה שהכינה תעודות מזוייפות בהן השתמשו חברי המחתרת מתנועות הנוער כדי לפעול ולהציל חיים, ואותן חילקו לאלפי יהודים.

"שיגרנו 200 שליחים ללמעלה מ-300 קהילות בערי השדה, בגטאות ובפלוגות עבודת הכפייה כדי להסביר ולהציל חיים. שליחים שנשאו עימם כסף, תעודות וכתובות בטוחות בבודפשט", מספר גור על פעילות המחתרת בימי שואת יהודי הונגריה. "במסגרת מבצע 'טיול' הברחנו אלפי צעירים יהודים לרומניה והצלנו אותם מפני שילוח לאושוויץ וממוות בטוח. הקמנו והפעלו 55 בתי ילדים בהם הוצלו עוד כ-6,000 נפשות".

לצד הסיוע בהצלת חיי יהודים, המחתרת סייעה גם בלחימה נגד הנאצים ובקיום חיים יהודיים. "הפצנו תעודות שוויצריות בעשרות אלפים לכל דורש. הפצנו מזון, אמצעי חימום וכסף ובתי הילדים, לבתים המוגנים, לבית הזכוכית ולגטו הגדול בבודפשט. שיתפנו גם פעולה וסייענו להתארגנויות האנטי נאציות המקומיות הלא יהודיות. היינו המחתרת היחידה בכל אירופה הכבושה שבה התאחדו כל תנועות הנוער הציוניות".

לכתבה המלאה


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

פיות בלב התופת

    מאת: סיגל ארביטמן אפרת הדני לא ידעה פרטים רבים על פרק השואה בחייה של אמה צופיה. אבל כאשר עשתה סדר במסמכים הרבים לאחר מותה, נדהמה לגל...