ילדים בשואה -מיזם תיעוד באינטרנט

ילדים בשואה -מיזם תיעוד באינטרנט
אלפי עדויות של ילדים בשואה

יום ראשון, 22 בינואר 2023

החיים הטרגיים של הנערה נלי שיפטן בתקופת השואה

 


נלי שיפטן נולדה בבראסלו ב-1928 להנס היהודי ולפרידה גרלך הנוצרייה. אהבת נעורים שפרחה בעיר בין יהודי לגויה, אחת מיני רבות בשנים שבין המלחמות. סיפור האהבה לא החזיק והזוג התגרש לאחר מספר שנים. אמא פרידה עלתה כבר ב-1933 לארץ ונישאה מחדש ואבא הנס גידל את נלי בחיק משפחת שיפטן המורחבת.

בליל הבדולח, בנובמבר 1938, נתפס הנס ונשלח למאסר בבוכנוואלד. לאחר ששוחרר, הוא נצטווה לעזוב את העיר תוך 48 שעות. לנלי לא היו את הניירות הנדרשים והיא נשארה עם אימו של הנס, האלמנה בעיר, עד לקבלת המסמכים הנדרשים.

במרץ 1939 נפטרה אימו של הנס ונלי נותרה לבדה. היא עברה לזמן מה לבית הסבים השניים, הוריה של פרידה, הגויים. באוקטובר 1941 נאסר על יהודי בראסלו לצאת ממנה ובנובמבר כבר החל גירוש יהודי העיר והסבים שלחו את נלי לבית היתומים של הקהילה היהודית בעיר, מחשש להשאיר אותה בחזקתם. הנסיונות לשכנע אותם להחזיר אותה לביתם, עלו בתוהו. חברתה הטובה, קרלה וולף זוכרת את אמא שלה מנסה לשכנע אותם לקחת את נלי חזרה לביתם.

נלי נותרה בבית היתומים.

במרץ 1943, גורשה נלי, עם שאר ילדי בית היתומים לאושוויץ, שם נרצחה כמעט מייד.

שני הוריה של נלי, שבורי הלב בפלשתינה, הקימו משפחות חדשות.

פרידה נישאה בשנית ונולד לה בן- אוריאל, החי עימנו עד היום והנס נישא בשנית וגידל את ילדי אשתו החדשה בנהריה.

תודה למשפחה שאיפשרה לי לחלוק את הסיפור שנגלה לנו במחקר שערכתי עבורם.

 

מקור וקרדיט : Efrat Shimoni Susser

קישור


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

סיפור ההישרדות הלא יאומן של הילדה בת ה11 שולמית כרמי בשואה

בצילום למעלה : בני משפחת זורגר. אוברטין, פולין, שנות השלושים מימין: דוניה, אלי, סוניה, גולדה ואסתר זורגר. סוניה שרדה. יתר המצולמים נרצחו ...