ילדים בשואה -מיזם תיעוד באינטרנט

ילדים בשואה -מיזם תיעוד באינטרנט
אלפי עדויות של ילדים בשואה

יום שלישי, 7 בדצמבר 2021

אן הרצוג בת 8 , מסתתרת באורווה של איכר אוקראיני

 




אן הרצוג חוותה על בשרה את בגידת השכנים האוקראינים  בהיותה בת שמונה בסוף 1942 , כאשר ספר גוי מבוצ'אץ , ששמע קולות חפירה מתחת למספרה שלו , הלשין לגרמנים על הבונקר שהיא והוריה ויהודים רבים אחרים הסתתרו בו בזמן האקציה. " כתשעים אחוזים מבני משפחתי נלקחו מאותו בונקר ונורו", היא  העידה .

 

 היא עדיין זכרה את הצעקות והיריות  ואת הזרמת הגז הרעיל  על ידי הגרמנים לתוך הבונקר, כשהיא והוריה ברחו לתוך חדר מלא אנשים אשר " נורו למוות  במיטותיהם" , ושם " הסתתרו מתחת לאותן המיטות , שם נטף מהן דם " .

 

לאחר שמצאו מקלט בסופו של דבר אצל איכרים אוקראינים באחד הכפרים, אן זכרה כי ימים אחדים לפני השחרור איכרים שהחביאו משפחה יהודית אחרת  בקרבת מקום  " הוציאו  אותם  אל השלג הלבן של של החורף בקור העז  באזור נידח של הכפר וירו בהם. "

 

אן והוריה היו קרובים כל כך למקום עד " שיכולנו לשמוע" את היריות . האיכרים הכירו את היהודי  שהרגו כי הייתה  לו שם חנות , והוא מכר בה , לחם וכל מיני דברים"  אחרים. 

 

מתוך חשש מההשלכות של מעשה הרצח הזה, האיכרים שהסתירו את משפחתה של אן פשוט  " זרקו אותנו החוצה , והיינו ככה בשלג .. הלכנו ובדרך ראינו בית קטן , ופשוט לא  הייתה לנו ברירה ונכנסנו פנימה , ושם בחווה היה איכר כל כך עני , לא היה לו לום , לא היו לו פרות , הייתה לו רק אורווה ריקה , אז הוא הרשה לנו להישאר באורווה עד ששחררו אותנו  חיילי הצבא האדום"

 

מקור וקרדיט :

עומר ברטוב , אנטומיה של רצח עם, חייה ומותה של עיירה ושמה בוצ'אץ ,הוצאת עם עובד,2020, עמודים  230-231.

 

שימוש הוגן  לפי סעיף 27א, חוק זכויות היוצרים

 


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

הבריחה של הילדה צינה וינקלר מהחייל הגרמני ברומניה

    העיר פיאטרה ניאמץ . רומניה הוריה של הילדה צינה נאלצו להחזיר את הבית ובית מרזח שהיה להם לגויים, בעקבות החוק שחוקקו הגרמנים ברומניה ....