ילדים בשואה -מיזם תיעוד באינטרנט

ילדים בשואה -מיזם תיעוד באינטרנט
אלפי עדויות של ילדים בשואה

יום ראשון, 19 בדצמבר 2021

קופסת העץ המעוטרת של הנערה ויויאן סטולצר ז"ל

 


 

ויויאן סטולצר, נערה יהודייה צעירה בתקופת השואה, קיבלה את קופסת העץ בתמונה ליום הולדתה  28 באוקטובר 1943.

 

מעט מאוד ידוע על חייה הקצרים של ויויאן, מכיוון שלא היא ולא הוריה שרדו את השואה. ערב המלחמה, משפחת שטולצר הייתה בין 12,000 יהודים שחיו בזאגרב.

 

כשהגרמנים פלשו לקרואטיה ב-6 באפריל 1941, הם חילקו את השטח הכבוש עם בעלות בריתם. זמן קצר לאחר מכן החלו יהודי המקום להתמודד עם אפליה ורדיפות. מאוחר יותר הוקמו מחנות ריכוז ומוות. ביניהם היה יאסנובאץ', מחנה הריכוז הגדול ביותר בקרואטיה.

 

ויויאן סטולצר נשלחה למחנה יאסנובאץ' יחד עם הוריה, שם חווו תנאים איומים ויחס אכזרי מידי השומרים.


 


בעודה כלואה במחנה, קיבלה ויויאן את קופסת העץ עליה חרוטה סצנה של ברבורים צפים על בריכה כמתנת יום הולדת. החלק הפנימי של מכסה הקופסה נושא שני ראשי תיבות מגולפים מעוטרים, זה של ויויאן והחברה האלמונית שהעניקה לה את הקופסה במתנה, כשביניהם חרוט תאריך יום ההולדת של ויויאן.


 

כחודשיים לאחר קבלת המתנה הזו, בדצמבר 1943, נרצחו ויויאן סטולצר והוריה במחנה.


לקראת סוף המלחמה פיצצו שומרי ומפקדי מחנה יאסנובאץ' חלק ניכר מהמחנה והרגו את רוב האסירים, בניסיון להעלים עדויות לרציחות ההמוניות שהתרחשו בו.

 

מעט מאוד נותר להעיד על חייה של משפחת סטולצר. כל מה שנותר מזיכרונה של ויויאן סטולצר הוא תמונתה של נערה צעירה חייכנית, דפי העדות שלה  ביד ושם והאות הקטן הזה של חברות ואנושיות, שניתן לה על ידי חבר לא ידוע במקום בו שלטו חוסר אנושיות ואימה.

 

הקופסה של ויויאן היא אחד מאלפי החפצים באוסף החפצים של יד ושם, כל אחד מהם מספר את סיפור השואה מנקודת מבט אינדיבידואלית ייחודית.

מקור

 

 


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

הבריחה של הילדה צינה וינקלר מהחייל הגרמני ברומניה

    העיר פיאטרה ניאמץ . רומניה הוריה של הילדה צינה נאלצו להחזיר את הבית ובית מרזח שהיה להם לגויים, בעקבות החוק שחוקקו הגרמנים ברומניה ....