ילדים בשואה -מיזם תיעוד באינטרנט

ילדים בשואה -מיזם תיעוד באינטרנט
אלפי עדויות של ילדים בשואה

יום ראשון, 19 בדצמבר 2021

סיפור ההישרדות של הילד אברהם איווניר במסע המוות בתקופת השואה

 



מקור וקרדיט : יד ושם

 

החודש חל יום השנה להגעתה לחופי ארץ ישראל של אחת מאוניות המעפילים הגדולות ביותר, פאן קרסנט (עצמאות), ועליה 7,500 מעפילים. בדרך לארץ ישראל נתפסה האוניה על ידי הבריטים ונוסעיה הוגלו למחנות מעצר בקפריסין.

 

שורד השואה אברהם איווניר היה אחד המעפילים באונייה זו.

 

אברהם איווניר נולד בשנת 1937 בכפר ברהומט, בבוקובינה הצפונית שברומניה (כיום באוקראינה). ביוני 1940 סופח האזור בו גר אברהם לברית המועצות, אך ביולי 1941 פלשו צבאות רומניה וגרמניה. יהודי הכפר גורשו לעיר המחוז סטורוז'ינץ, ומשם למחנה ידינץ (בבסרביה), במסע מוות של חודש וחצי. מי שפיגר מאחור הוכה או נורה.

 

הצועדים לנו בשדה או בפאתי היערות. רבים קפאו למוות בלילות - בעיקר זקנים, חולים, נשים וילדים. לאחר אחד הלילות קברו אביו ודודו של אברהם עשרות מתים בקבר אחים.

 

במחנה ידינץ נפטרו רבים מהמגורשים. משם גורשו אברהם ובני משפחתו לגטו מוגילב בטרנסניסטריה, מערב אוקראינה. בגטו מתו ממחלות רבים מבני משפחתו הקרובה של אברהם.

 

אביו של אברהם הצליח להוציא את המשפחה מהגטו ולהעבירה במסע רגלי לכפר הסמוך נמרץ (Nemretz), אך שם נספה האב במחלה. רוב משפחת אמו של אברהם נספתה בגירוש לטרנסניסטריה ובגטו ברשד.

 

באביב 1944 שחרר הצבא האדום את האזור. 28 מבין 49 בני משפחתו הקרובה של אברהם נספו. הנותרים בחיים לא שבו לכפרם ברהומט, עקב רצח יהודים באזור על ידי ארגון אוקראיני אנטישמי בהנהגת סטפן בנדרה.

 

בדצמבר 1947 עלו אברהם ואמו על אוניית המעפילים פאן קרסנט (Pan Crescent - עצמאות) בדרכם לארץ ישראל. האוניה נתפסה על ידי הבריטים ואברהם ואמו הוגלו למחנות מעצר בקפריסין. ביולי 1948 הגיעו השניים לארץ ישראל.

 

במלחמת יום כיפור היה אברהם קצין בכיר במפקדת קצין קשר ראשי. הוא נפגש עם קציני הקשר באזורי הלחימה - ברמת הגולן, בסיני וממערב לתעלה - כדי לאסוף מידע על בעיות בתחום הלוגיסטיקה והקשר, וסייע בהקמת פלוגת תחזוקת קשר לאוגדה 210 שנלחמה ברמת הגולן. את שירותו בקבע סיים אברהם בדרגת סגן אלוף.

 

אברהם פעיל להנצחת זכר השואה, בדגש על שואת יהדות רומניה, וחבר בארגונים ובמוסדות הפעילים בנושא זה

קראו באתר יד ושם על סיפור הישרדותו של אברהם איווניר בשואת יהודי רומניה והשתתפותו במלחמת יום כיפור  https://bit.ly/3dMVkdh

 


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

הבריחה של הילדה צינה וינקלר מהחייל הגרמני ברומניה

    העיר פיאטרה ניאמץ . רומניה הוריה של הילדה צינה נאלצו להחזיר את הבית ובית מרזח שהיה להם לגויים, בעקבות החוק שחוקקו הגרמנים ברומניה ....