ילדים בשואה -מיזם תיעוד באינטרנט

ילדים בשואה -מיזם תיעוד באינטרנט
אלפי עדויות של ילדים בשואה

יום ראשון, 12 בדצמבר 2021

העברנו את הלילה בשדה וכמעט קפאנו למוות

 




 

ילדים יהודים מצאו עצמם  מבודדים ובודדים בתקופת השואה


"אבא" יקר כתב דוז'ו ר' ממקום מחבואו ליד טלוסטה , " אני ממש  מופתע שאינך כותב לי דבר . האם אני צריך להוסיף את הדאגה לך לאסון שלי ולהמתנה האיומה הזאת למוות? "

 

 האב היה כנראה  בבוצ'אץ או בצ'ורטקוב.

 

הנער היהודי דוז'ו גם טיפל באחותו הצעירה קלרה: " אנחנו סובלים סבל בלתי ייאמן . אינני מסוגל  להעלות על דעתי שום מוצא, ולמעשה השלמתי עם המחשבה שאמות , הדבר  היחיד ששובר את ליבי זו המחשבה שאגרום לך קשיים".

 

"למרות כל מאמציי לא הצלחתי למצוא מקום לקלרה. הילדה הזו היא מלאך. היא מתחננת  אלי כל הזמן אליך . אבל מצפוני לא יתיר לי להשאיר אותה  לבדה בשעת צרה" .

 

הילדים היהודים הסתתרו בכפר פולני.

 

" אתמול הייתה בהלה גדולה. אנשי מיליציה רבים הגיעו לכפר טלוטה . היינו בטוחים שתהייה אקצייה . העברנו את הלילה  בשדה וכמעט קפאנו למוות.. אני חולה . העצמות כואבות לי נורא  אבל זה שום דבר. אני לא יכול להישאר בכפר הפולני  בלילה  כי הפולנים עצמם פוחדים .. הלוואי שאוכל להיפגש איתך שוב " .

 

אבל , ככל הנראה, הילדים מעולם לא פגשו עוד את אביהם. כשמצבם נעשה נואש יותר  ויותר, סיפר דוז'ו , " קלרה ביקשה מאלוהים שישים סוף לסבלנו"  גם הוא איבד תקווה. " אני מתחנן אליך  שוב" כתבה הנער לאביו, " הצל אותנו" .

הילדים היהודים ברחו לכפרים  מרוחקים עוד יותר, והמצב  המשיך להידרדר. " כאן זה ממש גיהינום עלי אדמות, לכלוך , רעב ועוני שלא יתוארו. אין מקום לישון, אין מה לאכול" . שנינו מתפללים למות" . "נוסף על כל הצרות האלה , האיש שמגן עלינו כאן" , האיכר שהסתיר אותם, "  דורש כסף כדי להחזיק אותנו " ... אילו  רק מצאתי כאן מקום בשביל קלרה . בבקשה , הצל אותי , אחרת אמות " .

 

הילדים ד'וזו וקלרה נהרגו ימים אחדים לפני כניסת הצבא האדום. הם היו רק שניים מתוך אלפי הילדים היהודיים  שניצודו כמו חיות , הופרדו מהוריהם  ונאחזו נואשות זה בזה.

 

ברשותו של  הנער היהודי  דוז'ו היה מכתב  מחברתו  גיזה  האוזנר  מצ'ורטקוב : " אני לבד כאן , בלי אימא , בלי כסף וחפצים. עזור לי אם אתה יכול .. אנחנו מחכים לסוף בכל רגע ... אתה תקוותי  האחרונה. עשה משהו בשבילי  אם אתה רק יכול" .

 

מקור וקרדיט :

עומר ברטוב , אנטומיה של רצח עם, חייה ומותה של עיירה ושמה בוצ'אץ ,הוצאת עם עובד,2020, עמודים 218- 219

 


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

הבריחה של הילדה צינה וינקלר מהחייל הגרמני ברומניה

    העיר פיאטרה ניאמץ . רומניה הוריה של הילדה צינה נאלצו להחזיר את הבית ובית מרזח שהיה להם לגויים, בעקבות החוק שחוקקו הגרמנים ברומניה ....