ילדים בשואה -מיזם תיעוד באינטרנט

ילדים בשואה -מיזם תיעוד באינטרנט
אלפי עדויות של ילדים בשואה

יום ראשון, 5 בפברואר 2023

שבח וייס ז"ל , ילד בן 6 , מסתתר בקיר כפול אצל שכנתו האוקראינית

 

שבח וייס נולד ב-5 ביולי 1935 בבוריסלב שבפולין (היום במחוז לבוב של אוקראינה). שרד עם בני משפחתו את השואה, כאשר הוחבאו על ידי שתי נשים, אוקראינית ופולנייה. בני משפחתו (הוריו, אחיו הגדול אהרון, אחותו מילה ובן משפחה נוסף) מצאו מסתור בבית שכנתם האוקראינית יוליה מטצ'שין, ובמהלך האקציות הסתתרו בקיר כפול במחסן שבחצר ביתם. מאוחר יותר עברו למחבוא שהוקם במרתף מתחת לרצפה של גן ילדים שהיה סמוך לביתם, בעזרת שכנה אחרת, פולנייה, מריה פוטז'נה, שם שהו עד לשחרור העיר באוגוסט 1944 על ידי הצבא האדום. שתי השכנות, שסירבו להסגיר את המשפחה ודאגו לצרכיהם תוך סיכון חייהן, קיבלו כעבור שנים הכרה כחסידות אומות עולם.

וייס סיפר בריאיון ל"ידיעות אחרונות" בשנת 2000 על המשפחה הפולנית שהצילה אותו ואת בני משפחתו בשואה. "בלילה הראשון הוסתרנו מתחת למיטותיהם של מיכאל ומריה בחדר השינה", הוא אמר. "בלילות הבאים הוסתרנו בדיר, ברפת ובאורווה לסירוגין, בין ובתוך האבוסים. באחד הימים הוסתרנו בגורן, עמוק בתוך הקש, כשלפתע הגיעו אנשי הגסטאפו ביחד עם משתפי-פעולה אוקראינים. הם עלו על הגורן, דרכו עליה וחיטטו בתוך הקש עם קלשונים ועם כידוני הרובים – וכל זאת לעיני בני המשפחה שהסתירה אותנו. למרות סכנת המוות הוודאית לבני המשפחה הטובה הזאת, לו היו מוצאים אותנו מסתתרים מתחת לערימות הקש – איש מהם לא פצה פה ולא הסגיר אותנו".

וייס המשיך לספר כי "לאחר מכן הוסתרנו בתוך בית-תפילה זעיר שנבנה סמוך לחוות המשפחה, כמנהג הנוצרים האדוקים. שם הסתתרנו אמי, אחותי ואני, על רצפת בטון, מתחת לזרועותיו הפרושות של הצלוב, כשאני ואחותי כרוכים סביב אמא. אני זוכר עד היום את הלטאות שטיפסו על קירות בית-התפילה. לבי התמלא קנאה ביצורים החופשיים הללו. נשאתי תפילה חרישית: מי יתן ואהיה ללטאה".

עלה לארץ ישראל ב-1947 במסגרת עליית הנוער ונשלח ללמוד בכפר הילדים והנוער ויצו קנדה הדסים. הוריו עלו ארצה כמה שנים אחריו. לאחר שירותו הצבאי החל ללמוד מדע המדינה באוניברסיטה העברית והשלים תואר ראשון ושני ב-1961. בשלב זה החליט "ללמוד מקצוע" וללמוד משפטים בבית הספר הגבוה למשפט ולכלכלה בתל אביב..

כסטודנט, עבד וייס כחידונאי, בין היתר בקול ישראל. הוא למד באוניברסיטה העברית בירושלים וסיים את לימודיו לתואר שני בלימודי השלטון המקומי ולתואר דוקטור במדע המדינה. וייס, פרופסור למדע המדינה, הרצה בחוג למדע המדינה באוניברסיטת חיפה וחקר את מערכת השלטון בישראל, ברמה המקומית והארצית.

מקור 1

מקור 2

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

סיפור ההישרדות הלא יאומן של הילדה בת ה11 שולמית כרמי בשואה

בצילום למעלה : בני משפחת זורגר. אוברטין, פולין, שנות השלושים מימין: דוניה, אלי, סוניה, גולדה ואסתר זורגר. סוניה שרדה. יתר המצולמים נרצחו ...