ילדים בשואה -מיזם תיעוד באינטרנט

ילדים בשואה -מיזם תיעוד באינטרנט
אלפי עדויות של ילדים בשואה

יום ראשון, 26 בפברואר 2023

"כל טוב אם לא נתראה יותר" - סיפורה של משפחת קאופמן

 


ממכתבו של סזאר קאופמן לאחותו טקלה, זמן קצר לפני שנשלח לאושוויץ

26  בפברואר 1943
אני חושב הרבה על ההורים האהובים ומתגעגע למחוזות ילדותי.
אני לא יודע מה קרה לאמאהיא לא כותבת ליאני כועס עליה. [...] אני חושב כל הזמן על הוריי ואחיי ומתגעגע להיות איתם. [...] אני מבקש ממך לחגוג את יום הולדתך הכי טוב שאת יכולהואם את יכולה, אני מבקש שתשלחי לי תמונה של אמא או של אבא.
מהאחיין האוהב אותך, זיגמונד

ממכתבו של שמואל (זיגמונד) קאופמן לדודתו בפברואר 1943

 שמואל (זיגמונד) קאופמן נולד בשנת 1929 בעיירה באיירטל (Baiertal) שבחבל באדן, גרמניה, הצעיר מבין שלושת בניהם של רוזה וסזאר קאופמןאת שנות לימודיו הראשונות עשה בבית הספר היסודי שבעיירה ויסלוך הסמוכה לבאיירטלבשנת 1938, עם הרחקת הילדים היהודים מבתי הספר בגרמניה, נאלץ שמואל לעבור לבית ספר יהודי בהיידלברג הרחוקהשני אחיו הצליחו לצאת מגרמניה זמן קצר לפני פרוץ המלחמהברטולד, הבכור, שהיה כבן 17, נשלח לאנגליה במסגרת ה"קינדר טרנספורט" ויוסף (זפל) בן ה-15 הצליח להגר לדנמרק ומשם עלה לארץ ישראל.

באוקטובר 1940 גורשו יהודי באיירטל למחנה הריכוז גירס (Gurs) בדרום צרפתבין המגורשים היו בני משפחת קאופמןשמואל והוריו, דודתו של שמואל טקלה (אחותו של האב סזאר) וכן דודו יוזף (אחיו של האב), אשתו הנשן (חנה) ובנם ברנדבגירס הוחזקו הגברים בנפרד מהנשים והילדיםבני המשפחה הצליחו לשמור על קשר באמצעות פתקים ומכתביםההורים אף קיבלו מכתב מבנם יוסף (זפל), בו בישר להם כי הצליח להגיע לארץ ישראל ואף צרף מספר תמונות שלו.

ב-24 באפריל 1941 כתב סזאר לגברת אקרמן, שהיתה עם בנו יוסף בדנמרק והכירה את המשפחה שאירחה את יוסף בדנמרק:

ביום שישי, שביעי של פסח, קיבלנו את המכתב עם התוכן הנהדר וארבע התמונותבעיניים דומעות קראנו בו והתבוננו בתמונות כל היום.
את לא יכולה לדמיין איזו שמחה זה גרם לנומכיוון שאנחנו בתקופה קשה ואנו סובלים מאוד, שמחנו ואנו מודים לה' שבננו יוסף הצליח להגיע מדנמרק למטרה שלו.
אנו מודים לך מאוד על תשומת הלבאלוהים ישלם לך... יוסף נראה טוב בתמונה.

ביוני 1941, לאחר כשמונה חודשי מאסר בגירס, נשלחו שמואל והוריו, דודיו יוזף והנשן ובן דודו ברנד למחנה ריווסאלט (Rivesaltes) ליד העיר פרפיניאן בצרפתטקלה, אחות האב, הושארה במחנה גירסגם בריווסאלט היו צריפי מגורים נפרדים לגברים ולנשיםשמואל וברנד נשלחו לצריפי הגברים עם סזאר ויוזף.

בפברואר 1942 (שבט תש"ב) מלאו לשמואל 13 שניםלמרות היותם כלואים במחנה ולמרות תנאי החיים הקשים הצליחו הוריו ודודיו של שמואל לציין את בר המצווה שלו באופן סמלי, והוא אף עלה לתורהבדיעבד הסתבר שהיו אלה הרגעים האחרונים של שמואל עם הוריוזמן קצר לאחר מכן הועברו שמואל ובן דודו ברנד על ידי ארגון אוז"ה (OSE) למקום מסתור בטירת מונטינטין, טירה עתיקה ליד לימוז' שהיתה מוסתרת בהיותה מוקפת יער.

להמשך סיפור החיים בפרוייקט לאסוף את השברים ביד ושם

 

 


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

ההישרדות של הנער חיים וייס , בן 16 , במחנה אושוויץ

    משפחת  וייס התגוררו בעיירה שימלאו סילווניה שבמחוז טרנסילבניה ברומניה. במשך עשר שנים לא נולדו להם ילדים. הם התייעצו עם האדמ"ור מביק...