ילדים בשואה -מיזם תיעוד באינטרנט

ילדים בשואה -מיזם תיעוד באינטרנט
אלפי עדויות של ילדים בשואה

יום ראשון, 19 בפברואר 2023

הפעוטה סטפני פורטנוי , מוסתרת בארונית במשך שלוש שנים

 


אמו שורדת השואה של מפקד החמ"ל הפעילה את הצפירה  ביום השואה ברחבי הארץ

  סטפני פורטנוי שרדה את השואה כילדה בפולין, הקימה משפחה ועלתה לישראל. בשנת 2017  סטפני סגרה מעגל והגיעה לחמ"ל ההתרעה של פיקוד העורף, עליו מפקד בנה, סא"ל (מיל') יוני פורטנוי. סטפני היא זו שלחצה על הכפתור והפעילה את הצפירה  ליום השואה בכל רחבי הארץ לזכר הנספים.

 סיפור החיים

אביה היה בעל מפעל ואמה מנהלת חשבונות. עם פרוץ המלחמה ולאחר פלישת הנאצים לפולין, הוחבאה סטפני בביתה של אחת העובדות במפעל של אביה, עד שזו כבר לא יכלה להסתירה...

בינתיים, אביה נלקח למחנה עבודה ומת שם, ואילו אמה נעצרה על ידי הגסטפו בדרכה לבקר את סטפני בבית בו הוחבאה. לאחר מכן אבדו עקבות אמה וסטפני  הפעוטה נותרה לבדה.

כאן נחלץ לעזרה הדוד שלה. הוא חיפש אותה ומצא אותה  בדרך לא דרך.

דודה של סטפני היה לוחם פרטיזן  שאימץ אותה תחת חסותו, ודאג להעבירה למשפחה פולנית אחרת, שם התחבאה עד סיום המלחמה. במשך שלוש שנים הוחבאה סטפני בארונית בבית המשפחה שהיה ממוקם מול מפקדת הגסטפו המקומית. שנתיים לאחר סיום המלחמה, בעודה בת 7 בלבד, נשלחה סטפני מפולין לאנגליה, ובגיל 9 אומצה על ידי זוג הורים שגידלו אותה עד חתונתה בגיל 21.

"פגשתי בדרך הרבה מאוד אנשים שעשו עמי חסד", היא מספרת. "למדתי שבכל סיטואציה אפשר לעשות לפחות דבר אחד טוב. אנשים סיכנו את חייהם כדי לשמור עליי, למרות הקושי והסכנה שהייתה בדבר, אני חבה להם את חיי". 

את העובדה כי ניתן לעשות טוב בכל מצב סטפני אימצה לא רק בחייה האישיים, אלא גם בעיסוקה המקצועי, שכן הקדישה את חייה להיות עובדת סוציאלית: "אנשים סיכנו את חייהם כדי לשמור עליי, למרות הקושי והסכנה שהייתה בדבר, אני חבה להם את חיי". 

״הסיפור של אמי מהווה שיעור לחיים עבורי", מדגיש סא"ל פורטנוי, "את החסד שגילו בפניה זרים גמורים, אני מאמץ ומיישם גם בחיי. בכל נקודה ניתן לעשות טוב למישהו. הפעלת הצפירה היא סוג של סגירת מעגל עבורי. בתור מפקד יחידת ההתרעה במילואים, אני אחראי על החמ"ל המתריע כשיש איום על תושבי ישראל. היום הצפירה אינה צפירה של התרעה, אלא צפירה מאחדת, צפירה של זיכרון".

מקור 1

 מקור 2

מקור 3

 

 


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

סיפור ההישרדות הלא יאומן של הילדה בת ה11 שולמית כרמי בשואה

בצילום למעלה : בני משפחת זורגר. אוברטין, פולין, שנות השלושים מימין: דוניה, אלי, סוניה, גולדה ואסתר זורגר. סוניה שרדה. יתר המצולמים נרצחו ...