ילדים בשואה -מיזם תיעוד באינטרנט

ילדים בשואה -מיזם תיעוד באינטרנט
אלפי עדויות של ילדים בשואה

יום ראשון, 2 בספטמבר 2018

היתומה האבודה של יאנוש קורצ'אק





חנה ( צ'סיה) מנדל , כיום בת 91

"הייתי בבית היתומים של יאנוש קורצ'אק מגיעל 5 עד גיל 12 " .

ב1939 פרצה המלחמה , סיפרה חנה מנדל . "כילדה קטנה התיימתי מאבי , ואמא התחתנה עם גבר אחר. " "הם שמו אותי בבית היתומים."  " יאנוש קורצ'אק היה אדם נהדר . כולם אהבו אות מאד. עבורו היינו כמו הילדים שלו. הוא הקפיד על החינוך שלנו יחד עם כל צוות המטפלות,  בבית היתומים דאגו לנו לאוכל , בגדים וחינוך . התגוררנו בין 15 ל17 ילדים וילדות בחדר . זה היה הבית שלי "

לאחר פרוץ המלחמה עזבה חנה את בית היתומים בהמלצת קורצ'אק. "מישהו מהפולנים הציל אותי כשלקח אותי לביתו. כל שנות המלחמה הייתי בין הגויים. התחזיתי לפולניה והתגולגלתי בין בתים של משפחות פולניות מקומיות"  .

מאתיים הילדים של בית היתומים שנותרו בגטו ורשה נשלחו למחנות השמדה ואיש לא שב משם- כמו גם קורצ'אק עצמו, שסירב להצעה להינצל ובחר למות יחד עם הילדים אותם כה אהב.

בתום המלחמה עלתה חנה ארצה . כיום מתגוררת בחיפה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

סיפור ההישרדות הלא יאומן של הילדה בת ה11 שולמית כרמי בשואה

בצילום למעלה : בני משפחת זורגר. אוברטין, פולין, שנות השלושים מימין: דוניה, אלי, סוניה, גולדה ואסתר זורגר. סוניה שרדה. יתר המצולמים נרצחו ...