ילדים בשואה -מיזם תיעוד באינטרנט

ילדים בשואה -מיזם תיעוד באינטרנט
אלפי עדויות של ילדים בשואה

יום ראשון, 29 באוקטובר 2017

סוזן "סאנה" לדרמן, חברתה היהודיה של אנה פרנק שנספתה בשואה



סוזן "סאנה" לדרמן (Susanne "Sanne" Lederman‏ 7 באוקטובר 1928 - 19 בנובמבר 1943) הייתה נערה יהודייה שנספתה בשואה. היא נודעה כחברתה ובת כיתתה של אנה פרנק, ומוזכרת מספר פעמים ביומנה של אנה פרנק. באוסף החיבורים של אנה פרנק, שיצא לאור אחרי הצלחת יומנה, שולב גם חיבור מאת לדרמן.
ביוגרפיה
סאנה נולדה בברלין כבתם הצעירה של פרנץ לדרמן (Frantz Ledermann), עורך דין ומוזיקאי, ואילזה לואיזה (Ilse Luise Ledermann) פסנתרנית ואחות לברברה לדרמן (Barbara Ledermann) הגדולה ממנה בשנתיים. לדרמן ומשפחתה ניספו בשואה.
 המעבר להולנד
בשנת 1933, עם עליית הנאצים לשלטון, עברה משפחת לדרמן להתגורר באמסטרדם, והוריה רשמו אותה לבית ספר מונטסורי בו למדו גם אנה פרנק וחנה גוסלר, שהיו ידועות כשלישייה אנה, חנה וסאנה.
לאחר פלישת הנאצים להולנד חויבו הילדים היהודים ללמוד בבתי ספר נפרדים מההולנדים, וסאנה עברה ללמוד בבית ספר יהודי אחר מבית הספר שבו למדו אנה פרנק וחנה גוסלר, אך עדיין נשמר הקשר ביניהן, והיא גם עזרה לה בכתיבת הסיפור על הברווזים עליו כתבה אנה פרנק ביומנה.
סאנה הייתה גם חברה במועדון הפינג פונג "הדובה הקטנה פחות שתיים" בו השתתפו חמש בנות (הן חשבו בהתחלה שבדובה הקטנה יש חמישה כוכבים כחמשת חברות המועדון, במקום שבע, ולכן הוסיפו אחר כך את ה"פחות שתיים").
ביולי 1942 עברה משפחת פרנק למחבוא וסאנה, כיתר חברותיה, חשבה שהמשפחה נמלטה לשווייץ, דבר שהיה נפוץ מאוד בתקופה ההיא, כאשר משפחות רבות ניסו למצוא מקומות מסתור או להימלט. אביה של סאנה שהאמין כי אם ימלאו אחר כל ההוראות של המשטר הנאצי לא יקרה להם דבר, לא ניסה להמלט או להסתתר.
המעצר
סאנה, אמה ואביה נעצרו ב-20 ביוני 1943 ונשלחו למחנה המעבר וסטרבורק בצפון הולנד (אחותה הגדולה ברברה לדרמן לא הייתה בזמן המעצר בבית, ובעזרת המחתרת ההולנדית הצליחה להסתתר עד סוף המלחמה ולהגר בסיומה לארצות הברית, שם נישאה לחתן פרס נובל הביוכימאי מרטין רודבל).
בנובמבר נשלחו סאנה יחד עם אמה ואביה בטרנספורט למחנה ההשמדה אושוויץ, שם נרצחו שלושתם בתאי הגזים מיד עם הגעתם.
סאנה לדרמן ביומנה של אנה פרנק
סאנה לדרמן הייתה אחת משלוש חברותיה הקרובות ביותר של אנה פרנק בהן גם חנה גוסלר וז'קלין ואן מרסן. סאנה מוזכרת ביומנה של אנה פרנק פעמים אחדות, ואחד האירועים המפורסמים יותר מופיע ביומן בתאריך 21 ביוני 1942, כאשר אנה מתבקשת לכתוב חיבור כעונש על פטפטנות יתר בזמן השיעור.
הייתי חייבת למצוא מישהו אחר, מקורי במיוחד והנה הציעה חברתי סאנה החרזנית המוכשרת את עזרתה בכתיבת חיבור שכולו חרוזים מהתחלה ועד הסוף...השיר נכתב והיה מעולה סופר בו על אמא ברווזה אבא ברבור ושלושה ברווזונים... קייסינג קלט את ההומור. הוא הקריא את השיר בכיתה בתוספת הערות משלו וגם בכיתות אחרות. מאז מותר לי לדבר בשיעור בלי להיענש על כך, להיפך עכשיו קייסינג בעצמו תמיד מתלוצץ.
אנה הוסיפה מאוחר יותר שגם זכתה לכינויי גברת קואק קואק על ידי שאר חבריה לכיתה בעקבות סיפור זה.
חלק מהחיבור המקורי שכתבה סאנה לדרמן מופיע בספרה של אנה סיפורים מן האגף הנסתר (בגרסה האנגלית) Tales from the Secret Annex (שהוא אוסף אירועים וסיפורים נוסף שכתבה אנה פרנק מלבד היומן).

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

פיות בלב התופת

    מאת: סיגל ארביטמן אפרת הדני לא ידעה פרטים רבים על פרק השואה בחייה של אמה צופיה. אבל כאשר עשתה סדר במסמכים הרבים לאחר מותה, נדהמה לגל...