ילדים בשואה -מיזם תיעוד באינטרנט

ילדים בשואה -מיזם תיעוד באינטרנט
אלפי עדויות של ילדים בשואה

יום ראשון, 11 בספטמבר 2022

בית הילדים בשאבאן: סדנת עיבוד העור

 



בית הילדים בשאבאן

סדנת עיבוד העור

ליאון ודוד קניג

 

במבנה הצמוד לבית הילדים בשאבאן פעל בית מלאכה לעבודות עור, שבו למדו והועסקו הילדים הבוגרים של בית הילדים. פליקס שברייה, מנהל בית הילדים, אשר לימים הוכר כחסיד אומות העולם, האמין שיש להכין את הילדים לחיים ולהקנות להם מקצוע.

את סדנת עיבוד העור ניהל יוסף-ליאון קניג, מורה ותיק שלימד לפני המלחמה עיבוד עור בבתי ספר באזור פריס. לאחר שכבשו הגרמנים את פריס עברו ליאון, רעייתו רחל ובנם דוד בן ה-14 לאזור החופשי של צרפת. משפחת קניג הגיעה לשאבאן וליאון לימד במקום את מלאכת עיבוד העור. כעשרים נערים מעל גיל 13, בהם בנו דוד, למדו אצלו בסדנת העור וייצרו ארנקים, נרתיקים ופריטים נוספים.

בנובמבר 1943 נסגר בית הילדים בשאבאן ומשפחת קניג עברה למחוז איסר שבדרום-מזרח צרפת. ליאון הצטרף לפעילות מחתרתית במסגרת הארגון היהודי CDIJ, אך נתפס במאי 1944 וגורש למחנה דרנסי. ביוני 1944 גורש ליאון לאושוויץ.

במכתב ששלח ליאון לפני גירושו לאושוויץ כתב לבני משפחתו:

"יקירי, כמה מילים כדי להגיד לכם להתראות, כי היציאה שלנו נקבעה ליום שישי. לשניכם  – לך, יקירתי רחל, ולך, דודו היקר – אני מבקש שתישארו טובים ואמיצים ומלאי ביטחון. באשר לי, אני מלא אומץ ויש לי הרבה ביטחון: זה לא להרבה זמן. בריאותי טובה. תשמרו על בריאותכם. אני מחבק אתכם חזק ודעו שהמחשבות שלי תמיד אתכם."

דוד קניג (שליט) בן ה-18 המשיך את הפעילות המחתרתית של אביו ליאון, שכללה חלוקת תעודות זהות אריות מזויפות וסיוע לפליטים, עד שחרור האזור באוגוסט 1944. לאחר השחרור חזר דוד עם אמו פריס. ליאון שרד ממחנה אושוויץ ושב אל משפחתו במאי 1945. לאחר המלחמה פעל דוד למען ילדים יתומים עד לעלייתו לישראל בשנת 1948.

סטפן היינץ לוי

סטפן היינץ לוי היה אחד התלמידים בסדנת עיבוד העור של ליאון קניג בשאבאן. סטפן נולד בברלין ב-1925. הוא היה בן יחיד לאביו ארתור ולאמו הפרוטסטנטית גרטרוד. כשהיה בן שש נפטרה אמו. עם התגברות גילויי האנטישמיות נעצר האב ועסקיו הוחרמו. קרוב משפחה מבוסטון דאג להנפיק לבני המשפחה ויזות לארצות הברית אך ארתור נכשל בבדיקות הרפואיות ולכן לא הורשתה המשפחה להגר. בחודש יולי 1939 שלח ארתור את בנו סטפן לצרפת, עם קבוצה של 40 ילדים. הקבוצה הגיעה לבית הילדים של ארגון אוֹזֶה בטירת שאבאן, שם למד סטפן את מלאכת עיבוד העור אצל ליאון קניג.

ב-1942 נודע לסטפן שאביו ואשתו השנייה יוהנה הצליחו לצאת מגרמניה והגיעו לארצות הברית. לאחר מאמצים רבים השיגו השניים ויזה לסטפן. סטפן יצא למסע דרך ספרד, תוניס ומרוקו, ולבסוף הפליג לניו יורק. פחות משנה לאחר מכן התגייס סטפן לצבא האמריקני, שירת כמתורגמן בדיוויזיה המשוריינת השישית והשתתף בשחרור מחנה בוכנוולד.

סטפן לוי מסר ליד ושם שתי מחברות מהסדנה להנדסה וללימוד עבודות עור בשאבאן וכן ארנק שהכין בסדנה. ממראה המחברות שנתרמו וכן מעבודות העור ניכרים הקפדנות והדיוק בלימודים בסדנה.

מקור וקרדיט : יד ושם

חפצי הילדים מהתקופה שלפני השואה, במהלכה ואחריה, מעידים על משמעותו של הלימוד בחיי הילדים, על המפלט שהעניק להם מהמציאות הקשה ועל התקווה לעתיד אחר, ומשמרים את זיכרון בתי הספר, הילדות והנעורים שהתקיימו בעולם שחרב. 

 


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

ההישרדות של הנער חיים וייס , בן 16 , במחנה אושוויץ

    משפחת  וייס התגוררו בעיירה שימלאו סילווניה שבמחוז טרנסילבניה ברומניה. במשך עשר שנים לא נולדו להם ילדים. הם התייעצו עם האדמ"ור מביק...