ילדים בשואה -מיזם תיעוד באינטרנט

ילדים בשואה -מיזם תיעוד באינטרנט
אלפי עדויות של ילדים בשואה

יום ראשון, 4 בספטמבר 2022

המכתב האחרון של קייטי רוזנפלד ז"ל לבתה הפעוטה

 



"אני יכולה להבין שזה לא יהיה קל לך עד שאסתר תתרגל אליך, שכן הילדה הקטנה קשורה אליי כל כך..."

 קייטי רוזנפלד לא רצתה יותר מאשר להיות עם בתה בת השנתיים, אסתר. אך ככל שהמדיניות האנטי-יהודית של הנאצים הפכה יותר ויותר קשה בגרמניה, קייטי ובעלה, אדולף, הסכימו להפריד את ילדיהם ולשלוח את ארבע בנותיהם לחיות עם זרים בבריטניה.

האחיות הלכו כל אחת למשפחות שונות. אסתר נלקחה על ידי האריסונים, שהיה להם בן מבוגר בשבע שנים בשם אלן. מר הריסון ראה עלון במפעל הנעליים שבו עבד בו התפרסמה בקשה  ממשפחות  בריטיות לקלוט ילדים יהודים שנמלטו מגרמניה הנאצית וממדינות אחרות שהיא סיפחה.

 באוגוסט 1939 כתבה קייטי לגברת הריסון. אסתר בדיוק למדה לקבל את האישה שתהפוך לה כמו אמא שנייה במהלך שמונה השנים שבהן חיה עם משפחת הריסון.

 "אני כל כך שמחה שאסתר מחבבת את בנך, ובעזרת השם היא תתרגל אלייך בקרוב. ייקח גם קצת זמן עד שהיא תאבד את הגעגועים הביתה. גם אנחנו סובלים מזה. אבל זה יותר קשה עבור הקטנה מכיוון שהיא לא יכולה להבין את עצמה. היו סבלניים והיא תתגבר על זה.

... שאלוהים ישמור אותה היטב בארץ זרה. נאלצנו להיפרד כי ייחלנו לטובת ילדינו, ולהאמין... שרק התקווה לראות אותם שוב מחזקת אותנו ועוזרת לנו להתגבר".

 קייטי חתמה את המכתב ב"נשיקה ליקירנו".

 הוריה של אסתר, קייטי ואדולף, נשלחו לאושוויץ ונרצחו שם באוגוסט 1942.

 לא נשכח , ותמיד ניזכור,  את ההורים היהודים שנפרדו מילדיהם בתקופת השואה , הם כתבו בדם ליבם  על דפי המכתבים  וחיכו נואשות לדואר בתקווה ללמוד איך ילדיהם מסתדרים בלעדיהם בנכר .

 

תמונות : : USHMM, מתנת ברטל רוזנפלד אסנסטאד ואסתר רוזנפלד סטארובין

מקור




אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

ההישרדות של הנער חיים וייס , בן 16 , במחנה אושוויץ

    משפחת  וייס התגוררו בעיירה שימלאו סילווניה שבמחוז טרנסילבניה ברומניה. במשך עשר שנים לא נולדו להם ילדים. הם התייעצו עם האדמ"ור מביק...