ילדים בשואה -מיזם תיעוד באינטרנט

ילדים בשואה -מיזם תיעוד באינטרנט
אלפי עדויות של ילדים בשואה

יום ראשון, 28 בפברואר 2016

סיפורו של הילד ג'קי במחנה הנשים באושוויץ


במהלך התקופה הראשונה לשהותינו באושוויץ- בירקנאו, שמענו סיפורים נוספים רבים אודות מעשיה והישגיה המופלאים של צילה.

במרחק קצר מן המרפאה, בבלוק 9, הסתתר ג'קי, ילד כבן 12 שנה. הוא הגיע בטראנספורט מהולנד, יחד עם הוריו. מיד בהגיעם למחנה נשלחה משפחתו, יחד עם הטראנספורט כולו, לתאי הגזים.
בעוד הם נלקחים, עזב הילד הקטן את מקום עומדו והחל משוטט במחנה מתוך סקרנות למראה המחזות המשונים שנתגלו לעיניו. איש לא הבחין בו, וכך הגיע למחנה הנשים, שם נתגלה מאוחר יותר על ידי אחת הבנות, כשהוא ממרר בבכי, תועה ומבולבל. היא הביאה אותו לצריפה, שם טיפלו בו בנות הצריף, חלקו את מנות המזון הזעומות שלהן יחד עמו,
והסתירו אותי בזמן המסדרים והסלקציות. הוא נהג לבקר במרפאה לעתים קרובות, שם חש מוגן יותר מאשר בבלוק. צילה האכילה אותו והשיבה לשאלותיו המעמיקות.
יום אחד, פתחה ואמרה לג'קי: "הנך ילד גדול. בקרוב תגיע לגיל בר-מצוה. כל ידיעותיך בקשר ליהודים מסתכמות בכך שהם מעונים ונרדפים. אך הגיעה העת ללמדך אודות מורשתנו הנפלאה. אבקש ממך כי תגיע לכאן בקביעות אחר שעות העבודה. ברצוני ללמדך את לשון הקודש, וכך תוכל ללמוד חומש, שהוא הספר המקודש לנו ביותר, אותו קיבלנו מאת
הקדוש-ברוך-הוא באמצעות משה רבנו. ממנו תלמד אודות הקדוש-ברוך-הוא ועולמו אשר ברא; אודות האדם, שנברא בצלם אלוקים; וכן אודות עם ישראל, שנבחר להיות עם קדוש, נושא ומפיץ האמת האלוקית ברחבי תבל."
ג'קי התלהב לשמע ההצעה. כעת הצטרפה טילי למבצע. היא פנתה לבנות "קומנדו קנדה", שהיו מופקדות על מיון כל חפציהם של קרבנות הטראנספורטים. אוצרות שונים ומשונים התגלו במהלך עבודתן – החל בתכשיטים, תשמישי קדושה, וכלה בתמונות ומזכרות משפחתיות – חפצים שהיו כה יקרים, באופנים כה רבים, לאלפי אנשים; אנשים שמיאנו להיפרד מדברי הערך שלהם. מעולם לא סירבו "בנות קנדה" לבקשותיה של טילי.
 גם אם הדבר הצריך שבועות של חיפושים, הן התמידו בכך עד שעלה בידן  למצוא את מבוקשה, אותו הגניבו לידיה. לדוגמא, היא ביקשה כי יספקו לה  לוח שנה עברי, אשר חשיבותו היתה עצומה עבור הנשים באושוויץ.  טילי המתינה יום יום לבנות בשובן מעבודתן; לבסוף, הביאו לה את לוח השנה  אותו מצאו.
טילי רצה ברוח מרוממת אל צילה, אוצרה היקר בידה. כעת נוכל לדעת מתי חלים החגים.
הפעם, ביקשה מהן חומש או תנ"ך. היתה זו משימה קלה. זה עתה הגיע טראנספורט מהונגריה, והיהודים החרדים שהגיעו במשלות זה, הביאו עמם ספרי קודש רבים.
ג'קי החל לומד חומש בשמחה רבה. תוך זמן קצר קלט את כל שלימדתו צילה. עולם חדש החל ניגלה לפניו, עולמם הנפלא של אוצרות היהדות, מרהיב ביומו.

לתיעוד המלא ביד ושם


  מקור וקרדיט : המרכז ללימודי השואה , יד ושם

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

ההישרדות של הנער חיים וייס , בן 16 , במחנה אושוויץ

    משפחת  וייס התגוררו בעיירה שימלאו סילווניה שבמחוז טרנסילבניה ברומניה. במשך עשר שנים לא נולדו להם ילדים. הם התייעצו עם האדמ"ור מביק...