ילדים בשואה -מיזם תיעוד באינטרנט

ילדים בשואה -מיזם תיעוד באינטרנט
אלפי עדויות של ילדים בשואה

יום ראשון, 7 ביולי 2019

הנער זנק מושקוביץ , בן 16 בעבודות כפיים במפקדת הגסטאפו בוורשה




מבוא

 זנק מאור ( מושקוביץ) היה בן 16 בבוא קלגסי היטלר לעיר מולדתו ולוצלאבק. נער פשוט היה ככל הנערים שבגרו במאורעות המלחמה , ואולם הוא חונן בתושיה יתרה להיחלץ מכל המצרים שאליהם נקלע וגם להושיט יד עזרה לאחרים.

את אשר ראו עיניו וקלטו אוזניו היה רושם ביומנו מדי יום ביומו , נדודיו ותלאותיו . בהיטלטלו ממחנה למחנה היה נושא את יומנו חבוי בצרור חפציו ושומר עליו כעל בבת עינו . אחרי השחרור ממחנות ההשמדה העלה את פרשת עלילותיו בספר "דרך אלמוות" .
זנק מאור התגייס ב1946 לפמ"לח ,  עבר קורס מפקדי מחלקות ( מה שנקרא היום קורס קצינים) היה אחד הלוחמים הנועזים בהגנת קיבוץ יד מרדכי . השתייך לחטיבת הנגב.


מתוך יומנו על הישרדותו כנער בשואה

 הנער זנק שהיה דובר גרמנית על בוריה נלקח  בשנת 1941 ע"י אנשי הס"ס באזור ולוצלאבק לורשה לעבודות כפייה. מקום העבודה – המפקדה של הגסטאפו , שהשתכנה בבנין ה"סיים" , הוא בית הנבחרים הפולני לשעבר.

"בגינה הסמוכה מוצאים יהודים להורג בלי הרף. איש עומד וחופר בור, ולידו  גרמני השומר עליו , ולידו גרמני השומר עליו . בגמר המלאכה מסיר הגרמני את רובהו מעל שכמו , פוקד על האיש לרדת לתול הבור, יריה – ועלי לכסות את הבור, וההרוג בתוכו, בעפר. "

בכל יום ובמקום עבודה אחר והגרמנים נעזרים בו כמתורגמן מגרמני לפולנית . הם נוטלים את זנק אתם לעבודות מפרכות .

 כותב זנק ביומנו : " רעב רעב , מוות על כל צעד ושעל . רחוב זמנהוף  בווארשה , חיילים גרמניים עוברים ברכבם, החיילים  הגרמנים צוהלים , מתמוגגים מצחוק , טוב להם . אחד מהם מכוון מקלע כלפי היהודים העוברים ושבים ברחוב . צרור מן המקלע – חללים נופלים מכל העברים, הרחוב מפוספס פסים של דם .

מקור וקרדיט :
זליג(זנק) מאור , דרך אלמוות : מהגיטו עד יד מרדכי, הוצאת מורשת , בית עדות ע"ש מרדכי אנילביץ' וספריית הפועלים, 1974


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

פיות בלב התופת

    מאת: סיגל ארביטמן אפרת הדני לא ידעה פרטים רבים על פרק השואה בחייה של אמה צופיה. אבל כאשר עשתה סדר במסמכים הרבים לאחר מותה, נדהמה לגל...