ילדים בשואה -מיזם תיעוד באינטרנט

ילדים בשואה -מיזם תיעוד באינטרנט
אלפי עדויות של ילדים בשואה

יום שני, 29 במרץ 2021

זה סיפורו של בן הדוד היחיד שהיה לי מצד אבי

 



 מאת : רותי מרשנסקי , מרצה ומנחה

 

הנרי קרקוואר Henry Krakauer, נולד ב-31/5/1939  בליבוז'נו  שבשלזיה עילית, פולין. הוריו היו הלה לבית כץ ומנחם מנדל קרקוואר והם קראו לבנם בשם הנייק חיים.

 כשהיה בן 3 חודשים, ב-4.9.1939 כבשו הגרמנים את העיר  ליבוז'נו  בה חיו לפני המלחמה כ-1,800 יהודים. בעיר גרו גם בני משפחה נוספים ובהם הורי האב, 3 מאחיו ואחותו וגם בני משפחתה של האם. במרס 1940 נעצר מנדל קרקוואר, אביו של הנרי בעוון השתתפות בעבירה כלכלית, ניסיון להברחת מטבע זר. הוא נשפט בברלין ונגזר עליו קנס גבוה ומאסר למשך שנה ושמונה חודשים שאותו הוא ריצה במלואו בברלין. בפברואר 1942 שוחרר האב מהכלא ונשלח למחנה פיאסקי במזרח פולין ושם כנראה מת בתנאים הקשים ששררו במחנה זה.

 

במשך המלחמה התחזתה הלה, אמו של הנייק, לגרמניה ותקופה מסויימת הפקידה את בנה בידי המטפלת הפולניה שלו. הלה עבדה אצל גרמנים ומפעם לפעם, כאשר חששה שזהותה האמיתית תתגלה, עברה ממקום למקום כשהילד איתה ויודע מה צריך לענות כשישאלו לזוהותו. 

 

באחת הנסיעות ברכבת, כאשר לא היה מקום ישיבה, הציע חייל גרמני להנייק שישב על ברכיו. הוא ישב על ברכי החייל ושיחק בכפתורי מדיו. החייל שאל אותו: "איפה אביך?" והנייק שטרם מלאו לו חמש ענה: "אבי במזרח". החייל ניחם אותו ואמר: "אל תדאג, אבא יחזור מהמזרח, גם אני הייתי שם"...

 

כך שרדו הלה והנייק את המלחמה. לאחר המלחמה גרו השניים בבית דירות שהיה בבעלותה של הסבתא, ליבה קרקוואר שנרצחה באושוויץ. הלה רצתה להגר לארה"ב ועברה עם בנה לגור בבית שהיה שייך לאחיה באנטוורפן שבבלגיה שם חיו שנים אחדות.

האם האלמנה נישאה לברק רוזנברג וביחד הגרו השלושה לארה"ב והתיישבו בניו יורק. הנייק חיים היה להנרי, תלמיד מבריק שזכה במלגות וסיים בהצטיינות את לימודיו: MD מבית הספר לרפואה באוניברסיטת ניו יורק ו-Ph.D בכימיה פיסיקלית מאוניברסיטת ייל בניו הייבן. שנים רבות היה פרופסור לרפואה ציבורית ושרת בצבא האמריקאי.

הנרי נשא לאישה את טרי הסינית שהתגיירה. לבתו ובנו בני זוג שהתגיירו גם הם.

 

הוא הלך לעולמו ב-2006.

 

מצורפות תמונות:

הנייק ביום הראשון ללימודים בכתה א' בקטוביצה 1946.

הנייק, אמו הלה ובת דודתו לושה. 1946.

הנרי בטקס סיום לימודיו בקולג' 1960.

הנרי ומשפחתו בטקס סיום הלימודים של בנו 2003.

 


 


 





אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

ההישרדות של הנער חיים וייס , בן 16 , במחנה אושוויץ

    משפחת  וייס התגוררו בעיירה שימלאו סילווניה שבמחוז טרנסילבניה ברומניה. במשך עשר שנים לא נולדו להם ילדים. הם התייעצו עם האדמ"ור מביק...