ילדים בשואה -מיזם תיעוד באינטרנט

ילדים בשואה -מיזם תיעוד באינטרנט
אלפי עדויות של ילדים בשואה

יום ראשון, 14 במרץ 2021

בוריס זילברמן, ילד בן 13 , הישרדות וניסיון בריחה מהגרמנים בתקופת השואה ברומניה

 


נולדתי ב1930 הייתי תלמיד בבית הספר היהודי של הקהילה היהודית בעיר גלץ . כשהייתי בן 11 נאלצנו לשאת את הטלאי הצהוב . רכוש המשפחה הוחרם ונשארנו ללא פרנסה לאחר שאחי ואבי נלקחו למחנות עבודה. נשארתי להיות המפרנס היחיד 3עם נשים יאמ, ושתי אח . ייותי כדי לפרנס את המשפחה עבדתי בשוק הירקות, הייתי עוזר לאנשים לסחוב חבילות והיי ית מקבל תגמול בסכומים קטנים ובכסף הזה התקיימנו לצרכים בסיסיים בבית..

 ב1943 הייתי בן  13 הייתי הולך לבתי חולים צבאיים עם שני סלים עם ביצים טריות וקשות שהייתי קונה בשוק המקומי ותמורת הביצים הייתי מקבל מחיילים גרמנים מנות קרב אותן הייתי מוכר בשוק העירוני. מהכסף שקיבלתי היינו מתקיימים בבית. כדי לסחור עם הגרמנים הייתי חייב להסתיר את הטלאי הצהוב . בחורף 1944 היה שלג רב החורף היה קשה ובבוקר אחד הלכתי לשוק לקניות ונעצרתי על ידי משטרה צבאית גרמנית, העלו אותי על משאית קטנה שזה היו 3 אנשים נוספים שלא הכרתי, מבוגרים ממני. התחננתי בפני השוטר הגרמני שיניח לי כי אני ילד והוא לא רצה להקשיב ולהפך הוא הכה אותי בחוזקה בגבי בכת הרובה שנשאר עימו. לאחר מכן נסענו לבית חולים צבאי, שבעברו היה בית ספר נוטרדם דסוון , והתחלנו לעבוד בפינוי שלגים באחת הנסיעות לפריקת השלג שנאגר ניסיתי לברוח מהמשאית. במהלך הבריחה דרכתי על בקבוק שבור שחדר אל הנמל ופגע ברגל ועקבות הדם שהותרתי אפשרו לשומרים הגרמנים לרדוף אחריי לפי הסימנים שנותרו בשלג ואז נתפסתי. השומרים סרבו לחבוש את הפצע ולהגיש עזרה. אדם שהכרתי (מחלק חלב באזור הבית) ראה אותי והודיע לאימי היכן . אני כעבור שבועיים החל פינוי בעקבות הכניסה של הרוסים. ניצלתי את ההזדמנות ונמלטתי למקום מסתור.

הסתתרתי עד הגעת הצבא האדום אצל מכרים יהודים מבוגרים. במהלך כחודש ימים לאחר השחרור הצטרפתי לתנועת הנוער "דרור הבונים" ברומניה ובדצמבר 1947 עלינו על אוניית פן ניו-יורק בה היו 16 אלף בני נוער. נתפסנו על ידי האנגלים והובאנו למחנות שהיו בקפריסין. האנגלים לא נתנו לצאת לבני 18 ולכן זייפנו תעודות ותאריכי לידה וכעבור חודשיים עלינו עם עליית הנוער לארץ.

הועברנו למחנה בנתניה ולאחר מכן נשלחנו לקיבוץ גבעת חיים שם התחלנו להתאמן בנשק קל ובמקלות במסגרת הגנת הישוב

 במרץ 1950 התגייסתי לחטיבת גבעתי לגדוד 51 והשתתפתי במספר פעולות תגמול. לאחר השחרור צורפתי לגדוד תותחנים 870 שבו שרתי וסיימתי בדרגת רב סמל אחרי שנ 20 ה במילואים שבהם עברתי שלוש מלחמות; מבצע סיני, מלחמת ששת הימים, מלחמת יום הכיפורים. נוסף לכך השתתפתי בקריאות למילואים במסגרת התותחנים בפעולות השונות של הצנחנים כסיוע ארטילרי למבצעים שהתנהלו. השתחררתי ממילואים בגיל 45

מקור וקרדיט : פרוייקט לדורות

 


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

פיות בלב התופת

    מאת: סיגל ארביטמן אפרת הדני לא ידעה פרטים רבים על פרק השואה בחייה של אמה צופיה. אבל כאשר עשתה סדר במסמכים הרבים לאחר מותה, נדהמה לגל...