נולדתי ב 26 11 1937 בסראייבו,להורי ארנה לבית
אלעזר והרי אלבחרי.
עד הכיבוש הגרמני של סראייבו באפריל 1941 יש לי
זכרונות ותמונות מספר, שאני יודע בודאות כי התרחשו לפני תאריך זה.
זכורים לי הביקורים אצל סבתא וסבא אלבחרי ואצל
נונה ביה סבתא אלעזר.ב NAD
MLINE משם
נשקף נוף נהדר של העיר.זכורים לי אירועים בבית ובחצר וכן נסיעו בהולות לבית חולים
בגלל פציעה בעין מבעיטת סוס שבטיפשותי הכיתי עם זרד באחוריו.
עם הכיבוש הגרמני של העיר בית הכנסת הגדול
והמפואר נבזז ונשדד על ידי אספסוף. החלו רדיפות ,הגבלות מאסרים ושדידת רכוש. על
ידיה USTASA הקרואטים ששלטו למעשה
על העיר ועל כל השטח הכבוש בבוסנה והרצגובינה. אבי נאסר מיד ונשלח למחנה יאסנובאץ.
אני זוכר ביקור עם אמא במפקדה גרמנית ואצל קצין
גרמני שהתגורר מול סבי אברהם אלבחרי,כנראה במאמץ לשחרר את אבא.
עד דצמבר 1941 רוב יהודי סראייבו נשלחו
למחנות..נותרו הנשים הילדים וזקנות. אשר נאספו עד מהרה בבית התרבות היהודי
"בנובולנסיה" בנין שהיה מוכר לאימי בנסיבות של שירה במקהלה וחיי תרבות
יהודיים תוססים.
באותו היום או למחורת הגיע לבנין דודתי אנגלה
אשתו של מנטו אלעזר דודי לבקר את אימא ואותי .היא יצאה מהבנין אוחזת בידי.לשאלת
השומר מי זה הילד ,השיבה בחוצפה ובעוז זה הנכד שלי שאיתו נכנסתי,אינך זוכר???
אחרי מספר ימים אצל אנגלה בבית שבחצרו גרו כבר
קצינים גרמנים ,היא שלחה אותי לעיר הנמל ספליט בידיו של שליח שנשלח ידי דודי מוני
להציל את אימו.
החיים בעיר החדשה והזרה
לי רחוק מהבית ואימא היו נסבלים בעיקר כי לא רחוק משם התגוררו נאדה זון, בת דודה
של אמי בעלה מילן, אחותה ברטה אשכנזי ובנה
צבי ואביהן " ברבא גדו" שזה היה ביתו.
העיר הייתה בשליטה
איטלקית ובמנזר למדנו לדבר ולספור באיטלקית.
עונשי היו קשים
וכואבים,כריעה על ברכיים על גרעיני תירס או על מלח גס.
שנים רבות זכרתי בכאב
רב את הזכרונות האלה וייחסתי אותם לנזירות בכלל.
התברר כי במנזר זה
היינו בסך הכל שבועיים כואבים ובלתי נשכחים. אני זוכר היטב כי אחרי הטראומה הזאת
.הנזירות ססיליה וקוריטאס קבלו מהעיריה מבנה קטן ברחוב סוקושנסקה 2. החיים חזרו
למסלולם מבחינת היחס החם הדואג ובלי מכות ועונשים ובעיקר יכולנו ללכת לשירותים.
עם הכיבוש הגרמני של העיר גם דודי מוני אלעזר הצטרף
לפרטיזנים בהרים שסביב ספליט.
בזמן ההפצצות הנזירות
שמרו עליני במקלט יושבים בין תפוחי אדמה מרקיבים מבוהלים ומפוחדים. .האוכל העיקרי
הזכור לי היה לחם כלשהו ושום.
הנזירות שלחו אותו לבית הספר.
עם חזרתי לסראייבו מהמנזר
בספליט הייתי במוסד יתומים של הנזירות לאט לאט גיליתי שיש לי קרובים בעיר שאת טיב
קרבתם לא הבנתי.
בין הקרובים גיליתי את נאדה ומילן. נאדה הייתה בת
דודה של אימי. אהבתי מאד לבקר בביתם שם גיליתי כי לנאדה יש תוכניות לגבי שיקום
מצבי הגופני הירוד אחרי המלחמה.
עד מהרה נאספתי לביתם ומצאתי לראשונה בית חם אוהב מלא באנשים שמחים שרים ומארחים מלאי הומור ומתיחות
אני קבלתי מנאדה ומילן טיפול מיוחד בתזונה [ביצה
שלוקה במרק חם] ופעילות גופנית בנסיון לישר ולזקוף את היציבה הבעיתית שלי .
היום אני מבין כי חיים של ילד בן עשר בבית של
מבוגרים שיש להם כבר נכדה ואבא זקן היו מבחינתם הקרבה. רבות אני מוקיר וזוכר יום
יום את תרומתם של נאדה ומילן למי ומה שאני היום .
חיי אצל אנגלה הפכו עד מהרה לסיוט.יוזי בנה התעלל בי יום יום.אנגלה הטילה עלי עבודות בית וכשלא הייתה מרוצה, קבלתי מכות עם מנער שטיחים.
נפתח לפני עולם חדש עיר
חדשה ילדים חדשים ובעיקר אווירה של הכנות להצגת סוף הקיץ
בילינו בטיולים בעיר בשחייה בברכה מקורה וטיולים
במבצר קלימגדן וגן החיות הסמוך.רשמו אותי לבית ספר לקראת פתיחת שנת
הלימודים.נחקחתי לבחינה בשירה לתוכנית לילדים ברדיו בלגרד.
אני כנראה לא ידעתי מה שידעו ילדים אחרים
שסירבו,וגם נורא רציתי כבר בית.
הסכמתי.
עד מהרה יצאנו לאופטיה עיר קייט בילינו במלונות
מפוארים בשחיה יומית בים ובישיבה בבתי הקפה אחרי הצהריים.לעיתים דברנו בדואר
בטלפון עם מוצי בעלה של קטיה המבוגרת.הוא נשאר בבולגריה והשלטונות סרבו לאפשר לו
לצאת. עם סיום עונת הקייט העיר התרוקנה לאט מתיירים ונופשים וגם אנו נסענו לזאמון
הסמוכה לבלגרד.שם לקטיה הייתה חברה.
במשפחת וייס המארחת דאגו להשיא את סאשא הצעירה
לארווין רווק מקומי.
התחלתי מיד לשלוח
מכתבים לדדו לקיבוץ עין שמר ובהם תמיד אותה בקשה: תוציא אותי מכאן אני לא רוצה
להיות פה.
השנאה למקום הייתה חזקה גם אצל ילדים אחרים.עד
מהרה חבר ואני ברחנו לתל אביב ומצאנו את משרדי עליית הנוער. פנינו לפקיד הראשון
ואמרנו בבכי שאנחנו לא רוצים להיות במוסד יקיר ואנחנו רוצים ללכת לפנימייה שם אפשר
ללמוד מקצוע.הוא הרגיע אותנו והבטיח לטפל בזה ושכנע אותנו לחזור למוסד. זה היה
השיעור הראשון בארץ במה שאנחנו הישראלים קוראים " סמוך ". כמובן שהאיש
לא עשה דבר ונותרנו מאוכזבים במוסד.
הבנתי מיד כי דדו הגיע
ושמחתי מאד שהימים במקום הזה באו אל קיצם.
..לאכזבתי הוא לא לקח אותי מיד.נפרדנו עם הבטחה
כי ישוב להוציא אותי מפה.
עד מהרה השתלבתי בחברת
הנוער בקיבוץ ואתם התגייסתי ב1954 ל צ.ה.ל.
אחרי הצבא הייתי חבר
קבוץ שש שנים.עבדתי בגינות נוי והייתי רועה צאן. עסקתי בתרבות והייתי מרכז ועדת
חגים .אהבתי במיוחד את חג פורים שהייה תמיד אתגר להכינו כי לרוב ירד גשם בערב החג.
ב1963 עזבתי את הקבוץ
ונשאתי לאישה את מירה דנילביץ. נולדו לנו ארבעה ילדים אורנת,דנה,ורד ודדו.
היום אנחנו סבים ל12
נכדים.
הנזירות קבלו את האות בספליט במעמד חגיגי,
בנוכחות של אנשי ממשל והעיר ובהשתתפותם של נציג הקהילה היהודית בספליט ואורחים
מהקהילה היהודית של בלגרד.
פניתי לחברה קדישא הספרדית בירושלים,שם נאמר לי
כי שריפה כילתה את ספרי הקבורה.
פנייה לרב הראשי הספרדי הרב עמר לא הביאה לתוצאה
המיוחלת.
בשנת 2005 פניתי במכתב לארכיון העיר ירושלים
והתברר כי בידי משפחת פרנס, אשר עסקו בקבורה בהר הזיתים, נמצאים ספרי רישום עם
שמותיהם ומקומות קבורתם של נפטרים בהר הזיתים.
מכתבי זה היה מונח חמש שנים על שלחנו של אדם יקר
בשם אפרים לוי מארכיון העיר. הוא שהודיע לי כי הספרים נמסרו לפני שנתיים לארכיון
ובהם מידע מדויק על מקום קבורתה של סבתא רבתא רחל אלעזר.
בהמשך התברר כי ברשומות נמצא גם שמו של סבא רבא
מורדו [מרדכי] אלעזר.
קבריהם נמצאו באזור צור בהר הזיתים, בעורף כפר
סילואן.
הודעתי על כך לבני משפחתי החיים בארץ וכאמור
עלינו יחדיו להר הזיתים. בהדרכתם האדיבה של משה אקרמן מ "אתרא קדישא"
ואפרים הלוי מארכיון העיר ירושלים, הגענו לחלקה וכאן ציפתה לנו הפתעה מרגשת.
כידוע, שוד המצבות ושימוש בהן לסלילת כבישים
בתקופה הירדנית הותיר קברים רבים בלא מצבה או במצבה מנותצת. בהגיענו נגלו לעינינו
בחלקה זו קברים שכמעט כולם משוקמים וחסרים פרטי זיהוי כלשהם. מצבות ספורות בלבד
נותרו כשהיו. להפתעתנו ולשמחתנו, אחת מהן היא של סבתא רבתא רחל אלעזר, שמצבתה
נותרה שלמה, כשסדק יחיד חוצה אותה, ועליה כל פרטי הזיהוי: שמה, שם בעלה, הגעתה
מבוסנה ותאריך קבורתה: כ"ד באייר תרע"ח, יוני 1918 .
על פי הרישום בספרי הקבורה זיהינו בוודאות את קברו של בעלה, מורדו אלעזר, שנקבר סמוך לקברה, בשורה אחת מתחת. אף שמצבתו של סבא רבא לא שרדה את השוד, כל הפרטים הרשומים בספר הקבורה אימתו כי זה אכן קברו. הוא נקבר בי"ג בטבת תרס"ו ינואר 1906.
למען הדיוק ההיסטורי, ראוי לציין כי אחד מניניהם של רחל ומורדו אלעזר השתתף בקרבות העקובים מדם במלחמת השחרור,באזור ירושלים,בקרב על המנזר בקטמון ובניסיון לפרוץ לרובע היהודי ולשחררו מידי הירדנים. הוא לא ידע, כמובן ,כי לא רחוק מאזורי הקרבות שהשתתף בהם כמפקד בחטיבת הראל של הפלמ"ח,קבורים סבתו וסבו של אביו, שנותר ביוגוסלביה.
כך הגיע לסיומו המוצלח, פרק של חיפושים, שערך
עשרים ואחת שנים.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה