ילדים בשואה -מיזם תיעוד באינטרנט

ילדים בשואה -מיזם תיעוד באינטרנט
אלפי עדויות של ילדים בשואה

יום ראשון, 19 במרץ 2023

סיפור החיים של רחל גרא ז"ל , אחת מילדי טהרן

 



לאחרונה הלכה לעולמה רחל גרא, תכשיטנית מוערכת. לגרא היה סיפור חיים יוצא דופן: היא אחת מחמישה ילדי טהרן שתועדו בסרט “ילדי האודיסיאה" של הבמאי והעיתונאי הגרמני סטפן פוגל. הסרט צולם בפולין ובגרמניה
.

בעוד כל ילדי טהרן נולדו באירופה ונמלטו לישראל כדי להינצל מציפורני הנאצים, סיפורה של גרא היה שונה לחלוטין: חצי שנה לפני שפרצה מלחמת העולם השנייה רחל, אז שטיינברג, ילידת שכונת נווה צדק, הפליגה יחד עם אמה יהודית לפולין כדי לבקר את בני משפחתה, כשהאב אברהם נשאר בת"א. השתיים נסעו לבקר את הסבא והסבתא מצד אביה ואת המשפחה ופתאום פרצה המלחמה.
האם הבינה שצריך למצוא מהר דרך לברוח אחרי שכל הגברים היהודים של המשפחה נלקחו מביתם. היא תפרה את חפצי הערך לתוך המחוך שלה ושמה שם גם כסף, תכשיטים ושעונים. היא ארזה את סכו"ם הכסף במזוודה ויחד עם שישה אנשים נוספים ברחו מפולין לגבול הרוסי, עברו טלטלות ונתפסו. האם שיחדה אותם בעזרת הרכוש שהיה ברשותה. המסע ארך יותר מחמש שנים ובמהלכו האם נשלחה לעבודות כפייה, וגרא, כילדה קטנה, נאלצה להתמודד לבדה עם הפחדים לצד ילדים נוספים ששהו איתה במחנה העבודה.

המפנה חל ב־1941, עת נחתם הסכם שיקורסקי–מאיסקי, בין ממשלת פולין הגולה לממשלת בריה"מ. כשהאם שמעה על איסוף הילדים, היא לא היססה להציל את בתה ושלחה אותה עם פתק על צווארה ועליו כתבה את שמה, שם אביה וכתובתם של הדודים שלה - רחוב דיזנגוף 19 בת"א, פלשתינה. בטהרן צורפה רחל לקבוצת הילדים הקטנים וכעבור ארבעה חודשים, וכנגד כל הסיכויים, גם אמה הגיעה למחנה. השתיים הגיעו לארץ ונפגשו עם האב. בהמשך, כשהייתה בת 17 נולדה אחותה היחידה איקה.

גרא הפכה ברבות השנים לאמנית רב־תחומית שעוסקת בציור, בפיסול, באופנה וביצירת שטיחי קיר. את תכשיטיה ענדו אליזבת טיילור, דני קיי, הנסיכה אדמאו ממונקו ורבים אחרים. ״לא רציתי ללדת ילדים לעולם האלים הזה", היא סיפרה בראיון שהעניקה לרותי קדוש בשנת 2013. בראיון, שחלקים ממנו שימשו להכנת אייטם זה, היא הסבירה מדוע אין לה ילדים. ״במיוחד בשל מה שעבר עליי בילדותי".

 מקור וקרדיט :

מתוך כתבה של ליאורה גולדנברג-שטרן || 18.3.2023 || TMI מעריב


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

ההישרדות של הנער חיים וייס , בן 16 , במחנה אושוויץ

    משפחת  וייס התגוררו בעיירה שימלאו סילווניה שבמחוז טרנסילבניה ברומניה. במשך עשר שנים לא נולדו להם ילדים. הם התייעצו עם האדמ"ור מביק...