ילדים בשואה -מיזם תיעוד באינטרנט

ילדים בשואה -מיזם תיעוד באינטרנט
אלפי עדויות של ילדים בשואה

יום שבת, 21 ביולי 2018

ההישרדות בשואה של הנער היהודי יורגן הרמן , בן 16

יורגן הרמן , נער בן 16 היה בנם של יהודי-גרמנים שהסתתרו באמסטרדם בתנאים שלא היו שונים בהרבה מאלה של משפחתה של אנה פרנק. בהיותו פעלתני מאד וקצר רוח מטבעו , הוא לא היה מסוגל להיכלא בחדרון קטן . הוריו חששו לשפיותו ואיפשרו לו ללכת כשהתעקש על כך.

ראשית, היה לו מעט כסף להתחלה, והוא השיג לעצמו מסמכים הולנדיים לכאורה, שבכל מקרה, שום אדם מחוץ להולנד לא הבין מה כתוב בהם, ובעזרתם עשה את דרכו לצרפת דרך בלגיה. שם הוא עבד בעבודות מזדמנות בשביל "ארגון טודט", סוג של צבא עבודה גרמני שהעסיק זרים בעבודות בנייה ( "ארגון טודט" בתקופה ההיא  העסיק עשרות רבות של יהודים שחיו בזהות שאולה של נוצרים).

מאוחר יותר הוא הועסק על ידי יחידת פרשים גרמנית כרוחץ סוסים באורווה מקומית. במקרה אחד אמר לו שותפו לעבודה שהוא נראה כמו יהודי , והוא נאלץ להפגין זעם עצום כלפיו ולהראות שהוא בקושי מתאפק מהלכות אותו.  בעקבות כך, עשה יורגן את דרכו לדרום צרפת , חצה את הגבול לספרד ואחר כך לפורטוגל , ותוך פחות משנה מאז שעזב את ביתו הוא הגיע לארץ ישראל, שם עבד במפעלי ים המלח.

מקור וקרדיט :
זאב לקויר, דור אקסודוס : סיפורם המופלא של הצעירים היהודים שברחו מהיטלר.  דביר, 2007

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

פיות בלב התופת

    מאת: סיגל ארביטמן אפרת הדני לא ידעה פרטים רבים על פרק השואה בחייה של אמה צופיה. אבל כאשר עשתה סדר במסמכים הרבים לאחר מותה, נדהמה לגל...