ילדים בשואה -מיזם תיעוד באינטרנט

ילדים בשואה -מיזם תיעוד באינטרנט
אלפי עדויות של ילדים בשואה

יום ראשון, 13 בינואר 2019

קולט בייליס (בורג) , הורים ביער וילדות בביתם של גויים


מאת:  קולט בייליס (בורג)

"שמי קולט. מקור שמי הוא צרפתי והשם העברי שלי הוא לאה. הורי קראו לי כך סתם כי אהבו את השם הזה.
שם משפחתו של בעלי לשעבר הוא בייליס וכך שמי עד היום. לפני חתונתי שם משפחתי היה בורג. נולדתי בשטרסבורג שבצרפת בשנת- 1938, וכל יום שאני חיה ובריאה ונושמת אני מרגישה כאילו נולדתי מחדש. המיקום שלי במשפחה הוא שניה מתוך משפחה קטנה של שתי בנות. יש לי אחות מקסימה שעד היום אני והיא בקשר מעולה ושמה אליאן.
כיום הורי כבר נפטרו ז"ל. בתור הבת הקטנה במשפחה, הרגשתי טוב כי הייתי בת הזקונים של ההורים שלי. אך ההורים תמיד הקפידו לשמור על יחס שווה ביני ובין אחותי.
בצל המלחמה בצרפת- ילדות בביתם של גויים

גדלתי בעיר שטרסבורג שבצרפת. זו העיר הגדולה ביותר בחבל זה ארץ זה והעיר השביעית בגודל אוכלוסייתה בצרפת. שטרסבורג ממוקמת סמוך לגבול צרפת-גרמניה, ופעמים רבות בהיסטוריה עברה העיר משלטון גרמניה לצרפת, דבר שהשפיע רבות על תרבותה. הקהילה היהודית בשטרסבורג היא מהעתיקות והידועות באירופה.
היתה לי בתחילה ילדות רגילה. הכל היה נראה רגיל ושקט, הייתה לי ולמשפחתי שיגרה רגילה. הייתי בגן בעיר ואחותי שכבר הייתה מספיק בוגרת למדה בבית הספר הרגיל עם שאר חברותיה. הורי עבדו והיו עסוקים רוב היום וכך הכל התנהל רגיל עד שהיטלר עלה לשלטון בגרמניה ומלחמת העולם השנייה החלה. פתאום התחיל להיות מתח ברחובות וכולם כבר הבינו לבד שהסוף קרב מאוד כי אנחנו בגבול עם גרמניה.
כשהוריי שמעו שהחיילים הגרמנים בדרך לעיר בה אני ומשפחתי גרים הם החליטו לברוח. מיד ארזנו את כל מה שיכלנו ונסענו רחוק מן העיר וכשהגענו לאן שהגענו, הורי שמו אותי ואת אחותי בכפר, בבית של משפחה גויה שהם הכירו, וברחו ליער הסמוך. כל חודש היו באים לבקר אותנו באמצע הלילה, וגם משלמים למשפחה ששמרה עליי ועל אחותי. כך, מידי חודש היו חוזרים מן היער ועושים את אותו דבר ותמיד הם היו באים בהפתעה כדי שאף אחד לא יוכל להסגיר אותם לנאצים.
אני זוכרת שתמיד חיכינו, אני ואחותי, לבואם ותמיד התגעגענו אליהם, ותמיד היו לנו פחדים שמא יקרה להם משהו ביער, או שהנאצים יתפסו אותם. אך ברוך ה' הם תמיד חזרו בריאים ושלמים ממקום מחבואם וכך הכל המשיך עד לסוף המלחמה. בסוף המלחמה הוריי באו לקחת אותי ואת אחותי בחזרה איתם מבית הגויים וחזרנו כולנו ביחד לעיר שטראסבורג בריאים ושלמים לאחר הטלטלה הארוכה שעברנו בחסדי שמים מרובים. כשהגענו הבנו לצערנו הרב שלא נשארו הרבה מהיהודים בעירנו ובכלל באירופה וכמעט כולם נספו על ידי הנאצים ימ"ש."

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

פיות בלב התופת

    מאת: סיגל ארביטמן אפרת הדני לא ידעה פרטים רבים על פרק השואה בחייה של אמה צופיה. אבל כאשר עשתה סדר במסמכים הרבים לאחר מותה, נדהמה לגל...