ילדים בשואה -מיזם תיעוד באינטרנט

ילדים בשואה -מיזם תיעוד באינטרנט
אלפי עדויות של ילדים בשואה

יום ראשון, 6 בינואר 2019

בתי ספר ופעולה למען הילדים בגטו לודז'



גם  בגטו  לודז' הסתעפה רשת מוסדות החינוך . לפי דו"ח שפירסם זקן-היהודים, מרדכי-חיים רומקובסקי, פעלו בגטו לודז' בשנים 1941-1940 :

גני ילדים – 2
בתי ספר חילוניים – 34
בתי ספר דתיים- 6
בתי ספר מיוחדים -2
גימנסיות – 2
ליצאומים -5  ( בתי ספר להכנה לקראת הגימנסיה )
בית ספר מקצועי  לאריגה – 1

 ואף כי רשת בתי-הספר בגטו לודז'  היתה בחסות היודנראט , כלומר , כמעט ליגאלית, היתה גם שם דרושה לילדים ולנוער גבורה רוחנית רבה כמעט להתמיד בלימודים בתנאי הרעב האיומים ששררו בגטו ובצפיפות הרבה בחדרי הלימודים.
בגט לודז' היו קיימים 209 חדרי לימוד ולמדו בהם 14,000 תלמידים. מ52 מוסדות הלימוד זכה רק אחד לבניין של בית ספר , 9 – שוכנו בבתים מותקנים לכך והיתר – בבקתות קטנות של שכונות-העוני מארישין .

הילדים היו באים לבית-הספר רעבים , ללא בגדים חמים וכמעט יחפים , ואף על-פי-כן למדו בגטו לודז'  בשנת 1941 כ13,000 ילדים בבתי –ספר יסודיים ולמעלה מאלף בבתי ספר על-יסודיים.

בתיעוד שנשתמר מגטו לודז' מסופר על פעולתם החינוכית של  אנשי "חבורת חורב" אשר " משנסגרו החדרים... הלכו אל הבתים ולימדו שם את הילדים. הם ארגנו קבוצות ילדים בהנהלתם של מחנכים, שלימדו אותם עברית, דברי ימי ישראל והרצו הרצאות על נושאים דתיים."

מקור וקרדיט :

שרה נשמית , מאבקו של הגטו , מפעלי תרבות וחינוך בע"מ , תל אביב 1968


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

ההישרדות של הנער חיים וייס , בן 16 , במחנה אושוויץ

    משפחת  וייס התגוררו בעיירה שימלאו סילווניה שבמחוז טרנסילבניה ברומניה. במשך עשר שנים לא נולדו להם ילדים. הם התייעצו עם האדמ"ור מביק...