ילדים בשואה -מיזם תיעוד באינטרנט

ילדים בשואה -מיזם תיעוד באינטרנט
אלפי עדויות של ילדים בשואה

יום ראשון, 10 באוקטובר 2021

 



הילד מיחאו גלובינסקי , בן 8 , "אני חושב ששכחתי איך קוראים לי באמת"

 

 הוריו של מיחאו גלובינסקי, ילד יהודי בן 8,  הצליחו לסדר לעצמם עבודה בשופ של טובנס בגטו וורשה. יחד איתם עברה לגור פרנקה שיינווקסלר היהודיה , שעבדה גם היא באותו מקום. את בנה הקטן הייתה מוסרת כל בוקר לגן ילדים לא חוקי בגטו . יום אחד , כשבאה לאסוף אותו, התבר שכל הילדים נשלחו  לאומשלאגפלאץ ( כיכר המשלוחים למחנות ההשמדה).

 

הוריו  של הילד מיחאו לא הרשו לו לצאת לשום מקום. כאשר היו יוצאים לעבודה, הוא ישב במסתור מאחורי הארון בחדר הרחצה. היה לו אטלס של העולם ומשחק שח . הוא היחידי ששרד אחרי אקציית הילדים הגדולה בגטו ורשה.

 

אירנה סנדלר מצאה לו ולאימו מסתור בעליית גג לא מחוממת בצד הארי. מיחאו התגורר שם עם אימו  ושקד על לימוד תפילות נוצריות בפולנית. מקום מחבואם התגלה ע"י פולני מלשין והם נאלצו לברוח לכפרים מסביב לורשה שם שוכנו שוב במחבוא ,   שישה ימים בדצמבר 1942 הם בילו בערימת תפוחי אדמה בכפרים כי גם שם מישהו הלשין לגרמנים שבסביבה מסתתרים יהודים רבים, והגרמנים סרקו את הכפרים ואת כל הסביבה.  נספו אז שתי דודניות של אימו עם בעליהן וילדיהן. יחד עם אימו עזב הילד מיחאו את סביבת כפרי רדזילוב בדצמבר 1943 והם שבו לוורשה. זה הציל כנראה את חייהם,  כי בכפר הפולני היה מסוכן יותר מאשר בעיר.

 

אירנה סנדלר  מצאה לו מקום בבית יתומים של נזירות, בו ניצלו יותר מ30 ילדים יהודים.

 

רק בודדים מבין הנזירות והעובדים במנזרים ידעו על הילדים היהודים.

 

כאשר הגרמנים הגיעו למנזר לביקורת  הסתירו הנזירות  אותו ואת שאר הילדים היהודים  במקומות חבויים במנזר כגון מאחורי פסלים של קדושים נוצרים . הנזירות , שידעו מראש על הביקורת של הגרמנים  , היו מזמינות ילדים פולנים קטנים מן הכפר  שיתחזו ליתומים, כי מספר הילדים היה צריך להתאים תמיד לרישומים.

 

השהות במנזר הייתה סיוט למיחאו הקטן . " נכנסתי לגיהנום של חברת ילדים יתומים פולנים , לא ידעתי להתנהל ופחדתי מאוד. פחדתי קודם כל מן החברים הפולנים , שהם יסגירו אותי " ,

 

 אבל הוא מדבר בהערצה ובהכרת תודה על הנזירות.  הילדים היהודים במנזר לא הוטבלו מעולם. " בשביל הנזירה האחראית , הצלת יצורי אנוש מפני השמדה הייתה ערך גבוה יותר מאשר הקפדה על חוקי הכנסייה" .

 

"שלושה נערים פולנים החליטו בסוף להלשין עליי לגרמנים" כתב  מיחאו גלובינסקי בזיכרונותיו , " והם לא עשו זאת כי פשוט לא הספיקו , יחידות הצבא האדום נכנסו לאזור " .

 

מיחאו גלובינסקי נשאר בפולין , למד שם באוניברסיטה ומעולם לא סיפר כי הוא יהודי.

 

עם אירנה סנדלר הוא נפגש כל השנים , היה הייתה היחידה שידעה כי היה ילד יהודי בשואה .

 

 

מקור וקרדיט :

אנה ביקונט . גברת סנדלר , הוצאת כרמל, 2020

 


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

סיפור ההישרדות הלא יאומן של הילדה בת ה11 שולמית כרמי בשואה

בצילום למעלה : בני משפחת זורגר. אוברטין, פולין, שנות השלושים מימין: דוניה, אלי, סוניה, גולדה ואסתר זורגר. סוניה שרדה. יתר המצולמים נרצחו ...