ילדים בשואה -מיזם תיעוד באינטרנט

ילדים בשואה -מיזם תיעוד באינטרנט
אלפי עדויות של ילדים בשואה

יום שבת, 16 ביולי 2022

סיפור ההישרדות של דיוויד זאז'ק, ילד יהודי בשואה , בצרפת

 




דיוויד זאז'ק נולד בפריז, והיה בן 4 כשפרצה מלחמת העולם השנייה. כשגרמניה הנאצית כבשה את צרפת, הנאצים שלחו את כל הגברים במשפחתו לאושוויץ, וכך איבד את אביו וקרובי משפחה נוספים. כשהמלחמה התארכה הוציאו הנאצים צו לגירוש היהודים, ודרשו להכניס את כולם למחנה מעבר או מחנה ריכוז, עד לשילוחם למחנות השמדה.

דיוויד, אחיו ואמו הצליחו לברוח ולהתחבא בחווה מחוץ לעיר עד לסוף המלחמה, בסיוע של משפחות לא יהודיות. כילד בחווה הוא אפילו הלך לבית ספר, עם ילדים יהודים נוספים שהסתתרו בחוות באזור, ורק מנהל בית הספר ידע שהם יהודים. "כשהכוחות הגרמניים הגיעו ופרצו לבתי הספר בחיפוש אחר יהודים ופרטיזנים לא-יהודים, הוא היה מסתיר אותנו", הוא מעיד.


אחרי סיום המלחמה, זאז'ק ובני משפחתו שנותרו בחיים עברו לארצות הברית, לא לפני שנאלצו להיאבק כדי להחזיר לרשותם את הדירה שנלקחה מהם מפני שהיו יהודים. הוא למד תואר בכימיה בסיטי קולג' של ניו-יורק, ועבד במשך שנים רבות בחברת "ג'ונסון אנד ג'ונסון", בייצור שמפו ומוצרי טיפוח. לצד שליטה בצרפתית, שפת האם שלו, הוא למד אנגלית, ספרדית ועברית.

מקור

בצילום למעלה : 

משמאל: דיוויד זאז'ק, כשהיה בן 4, לצד אחיו סימון בפריז

הצילום: באדיבות קרן משפחת רודרמן

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

פיות בלב התופת

    מאת: סיגל ארביטמן אפרת הדני לא ידעה פרטים רבים על פרק השואה בחייה של אמה צופיה. אבל כאשר עשתה סדר במסמכים הרבים לאחר מותה, נדהמה לגל...