ילדים בשואה -מיזם תיעוד באינטרנט

ילדים בשואה -מיזם תיעוד באינטרנט
אלפי עדויות של ילדים בשואה

יום ראשון, 23 ביוני 2019

אנג'לה אורוש, התינוקת שנולדה באושוויץ


סיכום מאנגלית ועריכה :  צפרית גרינברג , עורכת משותפת , מיזם התיעוד המקוון ילדים בשואה

אנג'לה אורוש נולדה במחנה ההשמדה אושוויץ. אמה, ורה ביין, ילדה אותה בדצמבר 1944 על דרגש בצריף במחנה C באושוויץ-בירקנאו. התינוקת שקלה קילוגרם אחד והייתה כה חלשה עד שלא יכלה אפילו לבכות. זה מה שהציל אותה.

הוריה של אנג'לה התחתנו ב-1943. שנה לאחר מכן כבשו הנאצים את הונגריה והוריה נשלחו לאושוויץ במאי 1944 כשאמה הייתה בחודש השלישי להריונה. אמה הופרדה מאביה ולא ראתה אותו עוד לעולם. היא נשלחה לעבודות כפייה וניצלה מתאי הגזים. בחודש השביעי להריונה נלקחה לניסויים אצל ד"ר מנגלה, אך שרדה גם אותם. היא סבלה מתת תזונה וכך לא התגלה הריונה. כשהחלה הלידה, האחראית על הצריף השיגה סדינים ומגבות ועזרה לה ללדת. התינוקת סבלה מתת תזונה, לא הייתה מסוגלת לבכות וכך לא נתגלתה.

שלוש שעות לאחר הלידה נאלצה אימה להשאיר את התינוקת על הדרגש בצריף ולצאת למסדר בקור המקפיא. בליבה התפללה שהתינוקת תחזיק מעמד ותישאר בחיים עד שתחזור.

חמישה שבועות לאחר לידתה ב-27 בינואר 1945 שוחרר מחנה אושוויץ.

שנדור פולגר, ניצול  מעיר הולדתה של ורה ביין, מצא אותה ואת התינוקת והיה לאביה המאמץ. ורה ושנדור נישאו ויחד עם אנג'לה חזרו להונגריה בנובמבר 1945.

כשהייתה אנג'לה אורוש בת שנה וחצי, היא שקלה 3 ק"ג בלבד, משקל של תינוקות שזה עתה נולדו. רוב הרופאים סירבו לטפל בה, כי לא האמינו שתחיה, אך אימה לא ויתרה. רופא אחד החזיק אותה במהופך כמו תרנגולת וכשהרימה את ראשה אמר: "הילדה הזו תחיה". מכיוון שעצמותיה היו כה חלשות החלה ללכת רק בגיל שבע. תת התזונה ממנה סבלה במהלך ההיריון ובחמשת השבועות הראשונים לחייה גרמה לכך שבבגרותה הגיע גובהה ל-1.50 מ' בלבד.
אנג'לה אורוש הקימה משפחה והיא חיה במונטריאול, קנדה.

את סיפורה סיפרה אנג'לה אורוש במשפטו של ריינהולד הנינג, בן 94 שומר SS לשעבר, שנערך ב-2016 בבית משפט בגרמניה. הוא הואשם בסיוע לרציחתם של 170,000 איש בתקופה ששרת במחנה.
מקור:


תגובה 1:

  1. פלא, פלא, פלא. נס! בריאות ושמחה לילדה שעכשו היא בוודאי כבר סבתא. מי היה מאמין?

    השבמחק

ההישרדות של הנער חיים וייס , בן 16 , במחנה אושוויץ

    משפחת  וייס התגוררו בעיירה שימלאו סילווניה שבמחוז טרנסילבניה ברומניה. במשך עשר שנים לא נולדו להם ילדים. הם התייעצו עם האדמ"ור מביק...