ילדים בשואה -מיזם תיעוד באינטרנט

ילדים בשואה -מיזם תיעוד באינטרנט
אלפי עדויות של ילדים בשואה

יום ראשון, 3 באוקטובר 2021

"מעכשיו את מריסיה, זה השם היחידי שלך"

 



 

הילדה מרגריטה טורקוב, בת 11 ,   מוסתרת אצל אישה פולניה . הוברחה מגטו ורשה על ידי אירנה סנדלר הפולניה , חסידת אומות העולם . 

 

עוד כאשר הייתה בגטו היא הצטוותה להסתתר מאחורי קולב מעילים כל אימת שנכנס  מישהו לבית המלאכה שבו עבדו הוריה . ההורים העדיפו לקחתה עימם לעבודתם בבית המלאכה מאשר להחזיקה מוסתרת בדירה. בגטו נשמעו יותר ויותר סיפורים על ילדים  שנשארו במחבוא ולא נמצאו עוד. הגרמנים והאוקראינים  סרקו ריבוע אחרי ריבוע, את מי שמצאו הוציאו לאומשלאגפלאץ או ירו בו במקום.

 

ב14 באוגוסט  1942 היא שמעה צרחות והסתתרה כרגיל מאחורי המעילים . לבית המלאכה נכנס איש  אס.אס בליווי ארבעה אוקראינים. מרגריטה ראתה דרך ללואת הכפתור את קני הרובים . היא שמעה איך כולם יוצאים. היה שקט . היא חיכתה ואז יצאה החוצה והתחילה לרוץ עד שמצאה את אביה . הם נשלחו לסלקציה באומשלאגפלאץ , אך שוטר יהודי ממכרי הוריה הצליח להסתירם ולהחזירם לגטו.


כאשר הצליחו ברגע האחרון ממש לחמוק מן הטרנספורט , נפלה סופית ההחלטה לשלוח את מרגריטה לצד הארי.

 

אביה יונה טורקוב חיפש דרך להעביר את מרגריטה. דרך שרשרת ארוכה של אנשים הוא הגיע ללונה וירובקובה, ודרכה לאירנה סנדלר. שתיהן עבדו במחלקה העירונית לרווחה ולבריאות הציבור. הם החליטו שמרגריטה תוסתר במנזר. טורקוב בחר לה שם לתעודה המזוייפת : מריה קונדרט.

 

אימה שיננה באוזניה שוב ושוב : "לעולם לעולם אל תאמרי לאיש שאת יהודיה. אם תראי אותנו , תגידי שאת לא מכירה אותנו. אם שרים באידיש, את לא מבינה כלום. מעכשיו את מריסיה, זה השם היחידי שלך."  "אם מישהו יקרא מרגריטה את לא מגיבה".

 

היא לימדה אותה תפילות נוצריות.


 באוגוסט 1942 הצטרפה הילדה לפלוגת העבודה שיצאה לעבודה מחוץ לגטו . גם השוטרים היהודים וגם השוטר הגרמני שוחדו  בכסף רב על מנת שהתעלמו ממנה בעת מעבר פלוגת העבודה.

 

היא הוסתרה בשלב הראשון בבית של פולניה בשם בורצינסקה שקיבלה על כך כסף כל שבוע מאירינה סנדלר וגם סחטה במקביל כספים מאביה של מרגריטה יונה טורק .

 

החיים של מרגריטה במסתור בבית של בורצינסקה היו קשים מנשוא . בורצינסקה  נהגה להכות את מרגריטה על הכול. על שהיא מתפללת , על משחקים בבובה . גם הבן של בורצינסקה , בוגדן , הציק לילדה . כשהיא השתמשה בסבון , היה אומר שהוא עשוי מיהודים.

 

היא ידעה שאסור לה לספר לאיש מי היא. גם אחרי המלחמה היה לה עוד קשה לומר שהיא יהודיה.

 

מרגריטה רצה פעמיים ביום לכנסייה  וענדה שרשרת עם האם הקדושה. זה היה נפוץ למדי בקרב הילדים שהסתתרו.

 

היא העדיפה להיות בכנסייה השקטה מאשר בבית של בורצינסקה הפולניה שהיכתה אותה . 

 

היא שרדה . אחרי המלחמה הועברה מרגריטה לארה"ב וסיפרה בזיכרונותיה על שנות ההסתרות שלה בוורשה הנוצרית . 

 

אחרי עשרות שנים עדיין נותרה לה זיכרון של פחד מההסתתרות  כילדה נוצריה .

 

 

מקור וקרדיט :

אנה ביקונט . גברת סנדלר , הוצאת כרמל, 2020

 


תגובה 1:

  1. על אירנה סנדלר קניתי קלטת שמע בחנות הספרים בכניסה לאושוויץ.דמות מופלאה.

    השבמחק

ההישרדות של הנער חיים וייס , בן 16 , במחנה אושוויץ

    משפחת  וייס התגוררו בעיירה שימלאו סילווניה שבמחוז טרנסילבניה ברומניה. במשך עשר שנים לא נולדו להם ילדים. הם התייעצו עם האדמ"ור מביק...